صفحه اصلی
مدیریت اطلاعات/ ضرورت چکیده بلند برای مقالات و منابع اسلامی
- توضیحات
- دسته: مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
- منتشر شده در 23 اسفند 1401
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 226
شیوه فشرده سازی مقالات حجیم از راه تهیه چکیده بلند
سید تقی واردی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
(دوفصلنامه الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی، شماره 8، بهار و تابستان 1401)
چکیده: متن های حجیم مقالات، هم از جهت صرفه جویی در وقت مطالعه کنندگان و هم در تسهیل ارزیابی داوران و ارزیابان، نیاز به فشرده سازی و کوچک سازی دارد. این مقصود از طریق چکیده نویسی قبل از نمایه سازی امکان پذیر است.
چکیده از لحاظ مختلف، دارای انواع متعددی است، که به لحاظ حجم و آیتم های اصلی آن ها به دو دسته تقسیم می گردند: چکیده کوتاه و چکیده بلند. چکیده کوتاه به طور معمول برای مقالات آورده می شود، ولی چکیده بلند که در عصر حاضر به عنوان یک ضرورت و شرط ارائه مقالات در همایش ها و پایگاه های اطلاعاتی بین المللی به شمار می آید، به خاطر عدم استانداردسازی تهیه آن، نیاز به راه کار واحد دارد که همگان با توجه به آن، اقدام به تهیه چنین چکیدهای بنمایند.
نشر سومین شماره مجله الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی
- توضیحات
- دسته: مدیریت اطلاعات
- منتشر شده در 27 فروردين 1400
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 383
نشر الکترونیکی سومین شماره مجله الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی
از سوی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
http://jikm.isca.ac.ir
مدیریت اطلاعات/ مقاله رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه
- توضیحات
- دسته: فقهی و اصولی
- منتشر شده در 27 اسفند 1399
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 925
بسمه تعالی
رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه
سید تقی واردی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مدیر گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک
(مجله الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی، شماره 3- سال دوم، شماره 1- ، بهار و تابستان 1399، ص 8 تا 39)
چکیده
دانش فقه به خاطر گستردگی ساختاری و فزونی تولید اطلاعات از یک سو و نیاز به آن از سوی دیگر، نیاز به مدیریت اطلاعات از طریق بازنمایی اطلاعات دارد. ولیکن بازنمایی اطلاعات به خاطر شمول عنوان آن بین حداقلی و حداکثری، نیاز به تنقیح مفهوم، روشها و رویکردهای عملیاتی دارد، که هر کدام نیاز به بحث و بررسی مستقل دارد. اما این پژوهش که از جهت گردآوری، کتابخانهای و از جهت مطالعات، توصیفی با رویکرد تحلیلی و بر اساس هدف، کاربردی است، با هدف تبیین و شفافسازی رویکردهای نمایهسازی، در صدد بررسی گرایشهای مختلف بازنمایی اطلاعات است و آن را از دو جهت مورد شناسایی و بررسی قرار داده است: اول از جهت گرایش بازنمایی اطلاعات و دوم از جهت محتوای بازنمایی اطلاعات. در گرایش بازنمایی اطلاعات، سه رویکرد به نامهای: رویکرد مدرک گرا، رویکرد کاربر گرا و رویکرد حوزه گرا وجود دارد که برای مدیریت اطلاعات دانش فقه، رویکرد حوزه گرا لازمتر است. در محتوای بازنمایی اطلاعات نیز سه رویکرد به نامهای: رویکرد واژگانی، رویکرد موضوعی و رویکرد استنادی وجود دارد که بهترین رویکرد بازنمایی دانش فقه رویکرد موضوعی معرفی شده است.
کلیدواژهها: رویکردها، بازنمایی اطلاعات، نمایه سازی، نمایه موضوعی، نمایه استنادی، دانش فقه
مقدمه
دانش فقه، از یک جانب علمی است گسترده دامن با تمام ضوابط و خصوصیات لازم هر دانش بشری و از جانب دیگر موضوع اصلی آن افعال و کردار انسانها است و شمولیتش بر همه افراد کامل و تام است و بدین جهات بیش از علوم دیگر بشری مورد نیاز مکلفین، به ویژه پژوهشگران، اساتید، مجتهدان، دانشپژوهان و عامه متدیّنان اسلامی است. ولیکن اطلاعات آن در انواع منابع(مانند: کتاب، نشریه، مجله، پایان نامه، طرح پژوهشی، گزارش علمی و غیره) و در گونههای متعدد انتشاراتی(مکتوب و الکترونیکی) و در دسترسیهای متفاوت(آفلاین وآنلاین)، پراکندهاند و تجمیع و ذخیره سازی آنها نیز نه تنها خدمتی به جویندگان اطلاعات فقهی نمیکند، بلکه موجب درهمریختگی و نابسامانی در بازیابی اطلاعات میگردد و در نتیجه استفادههای لازم از آنها برده نمیشود. بدین جهت لازم است بسان سایر علوم بشری دسته بندی، سازماندهی و مدیریت محتوایی گردد تا قابل استفاده برای کاربران باشد. شرط اصلی سازماندهی و مدیریت اطلاعات آن، بازنمایی محتوایی اطلاعات به روش نمایه سازی است. ولیکن نمایه سازی به خاطر شمولیت مفهوم آن بین حداقلی و حداکثری، نیاز به تنقیح مفهوم، انواع و اقسام نمایه سازی و رویکردهای علمی آن دارد. این پژوهش در صدد تبیین رویکردهای دانش فقه و بررسی و معرفی رویکردهای برتر آن می باشد.
فقهی/ علل ترجیح نمایۀ موضوعی با رویکرد ترکیبی در بازنمایی موضوعات فقهی
- توضیحات
- دسته: بدون مجموعه
- منتشر شده در 01 اسفند 1397
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 1451
مقاله « علل ترجیح نمایۀ موضوعی با رویکرد ترکیبی
در بازنمایی موضوعات فقهی»
(فصلنامه علمی پژوهشی فقه، دوره 25، شماره 95، پاییز 1397)
سید تقی واردی(استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
چکیده
این مقاله به امکانسنجی رویکردهای متداول در سازماندهی محتوایی اطلاعات (مانند فهرستنویسی، ردهبندی و نمایهسازی)، بهمنظور نظمبخشی و بازنمایی موضوعات فقهی براساس اصطلاحنامۀ فقه میپردازد. از میان آنها نمایه سازی را به خاطر بازنمایی تحلیلی و بازیابی هدفمند اطلاعات بر سایر شیوه های سازماندهی ترجیح داده و بهسبب کثرت و تنوع موضوعات، و فراوانی منابع و محملهای برونداد فقهی، تنها شیوۀ نمایهسازی تحلیلی - موضوعی را برای سازماندهی اطلاعات و مدیریت موضوعات علم فقه معرفی مینماید. باوجود این، از میان رویکردهای متداول نمایهسازی، سه رویکرد نمایهسازی ساده، نمایهسازی درونبافتی و نمایهسازی برونبافتی را بهسبب برخی معایب، برای سازماندهی موضوعات علم فقه ناکافی دانسته و بر نمایهسازی موضوعیِ ترکیبی، که از ترکیب چند اصطلاح و یا واژگان نمایه ای برای معرفی یک موضوع تشکیل شده تأکید و به آن توصیه می کند. نمایه سازی ترکیبی که ابداعی و بومیسازی شده پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی می باشد، موضوعات کلان و خرد هر علم، از جمله علم فقه را که دارای فروع فراوانی است به خوبی توصیف و در مقام بازیابی اطلاعات آن موجب دستیابی هدفمند و دلخواه جستجوگر می گردد و به جای ارائه طریق، ایصال الی المطلوب می کند.
کلیدواژگان: سازماندهی اطلاعات، موضوعات فقهی، علم فقه، نمایهسازی، نمایۀ موضوعی ترکیبی.
برگزاری دوره آموزشی بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی
- توضیحات
- دسته: تدریس
- منتشر شده در 18 آذر 1400
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 437
دوره آموزشی بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی
به درخواست برخی از دانش پژوهان حوزوی و مساعدت انجمن اهل قلم ساروی های مقیم حوزه علمیه قم، دوره بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی را در دفتر نمایندگی طلاب و فضلای ساری در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بر گزار نمودم.
این دوره که در دو سطح ابتدایی و پیشرفته برنامه ریزی شده است، سطح ابتدایی آن، از 14 آذر 1400 آغاز گردید. در هر هفته از یکشنبه تا چهارشنبه در دو جلسه قبل و بعد از نماز مغرب و عشا تداوم دارد.
مدیریت اطلاعات/ علل ترجیح نمایۀ موضوعی با رویکرد ترکیبی در بازنمایی موضوعات فقهی
- توضیحات
- دسته: مقالات علمی- پژوهشی
- منتشر شده در 03 تیر 1399
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 1096
علل ترجیح نمایه موضوعی با رویکرد ترکیبی در بازنمایی موضوعات فقهی
سید تقی واردی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
(فصلنامه علمی پژوهشی«فقه»، شماه 95، پاییز 1397)
چکیده: این مقاله به امکان سنجی رویکردهای متداول در سازماندهی محتوایی اطلاعات(مانند فهرست نویسی، ردهبندی و نمایه سازی)، به منظور نظمبخشی و بازنمایی موضوعات فقهی بر اساس اصطلاحنامه فقه میپردازد و به خاطر کثرت و تنوع موضوعات و فراوانی منابع و محملهای برونداد فقهی، تنها شیوه نمایه سازی موضوعی را برای سازماندهی اطلاعات و مدیریت موضوعات علم فقه معرفی مینماید. ولیکن از میان رویکردهای متداول نمایه سازی، سه رویکرد نمایه سازی ساده، نمایه سازی درونبافتی و نمایه سازی برونبافتی را به خاطر برخی معایب، ناکافی دانسته و بر نمایه سازی موضوعی ترکیبی که ابداعی و بومیسازی شده از نمایه های فوق و مجرّب است، تأکید و توصیه میکند.
کلیدواژه ها: سازماندهی اطلاعات، موضوعات فقهی، علم فقه، نمایه سازی، نمایه موضوعی ترکیبی