قرآن و حدیث

آیه وجوب حجاب برای بانوان

وجوب حجاب برای زنان مسلمان


پس از هجرت رسول خدا (ص) به مدینه منوره و تشکیل حکومت اسلامی توسط آن حضرت ، برای پوشش زنان دستور خاصی وجود نداشت . گرچه خود آن حضرت و بانوان وی خود به خود و ذاتا حجاب شرعی را مراعات می کردند ولی عموم زنان و مردان نسبت به پوشش بانوان حساسیت خاصی نشان نمی دادند. تا آین که در ذی قعده سال پنجم هجری قمری آیه ای نازل و زنان را امر به حفظ حجاب نمود.(1)


 آیه مبارکه حجاب عبارت است از: یا اَیّها النّبی قُل لازواجِک و بناتک و نساء المؤمنین یُدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ، ذلک اَدنی اَن یُعرفن فلا یُؤذَین ، و کان الله غفوراً رحیماً.(2)

 یعنی: ای پیامبر، به همسران و دخترانت و سایر زنان مومنان بگو که خود را در پوششی بپوشانند.این کار برای این که آن ها ( به عفت و حُرّیت ) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت ( هوسرانان ) مصون بمانند ، بر آنان بسیار بهتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

پس از نزول این آیه، حجاب بر زنان مسلمان واجب گردید.

 در باره شأن نزول آیه حجاب، گفتار مختلفی بیان شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1.زنان مسلمان ( اعم از زنان آزاد و بردگان و کنیزان ) همانند مردان از خانه های خویش بیرون رفته و جهت شرکت در نماز جماعت رسول خدا (ص) عازم مسجد می شدند.جوانان هوسران در سرِ راه آنان نشسته و اسباب اذیت و آزارشان را فراهم می کردند و چون هوا تاریک و افراد ، نا شناخته بودند ، زنان آزاد از زنان برده مشخص نبودند و بدین جهت همه آنان در معرض چشم چرانی هوسرانان قرار می گرفتند.تا این که آیه حجاب نازل شد و از آن پس زنان مسلمان به ویژه زنان آزاد در پوشش حجاب شرعی قرار گرفته و از سایر زنان مملوک و اهل کتاب ممتاز شدند و بدین طریق از اذیت هوسرانان در امان ماندند.(3)

2.هنگامی که پیامبر (ص) با زینب بنت جحش ازدواج کرد ، ولیمه مفصلی به یاران و اصحاب خویش داد و پس از پذیرایی ، مهمانان یکی پس از دیگری رفتند ولی چند نفری نشسته و از رفتن خود داری می کردند و رسول خدا (ص) نیز از گفتن چیزی مبنی بر بیرون رفتن آنان شرم می کرد ، تا این که این آیه نازل شد.

 3.روزی رسول خدا (ص) به اتفاق همسرش عائشه بنت ابی بکر مشغول تناول غذا بود که چند نفر از صحابه هم با آنان هم غذا شدند. هنگام بر گرفتن لقمه ، دست برخی از یاران آن حضرت به دست عائشه اصابت می کرد و این مسئله ، پیامبر (ص) را ناراحت می نمود و اورا به سختی رنج می داد.تا این که این آیه نازل شد و از آن پس ، حجاب زنان و لزوم پرهیز از نامحرمان واجب گردید.(4)       

 -----------------------------------------------------------

منابع:

1-     الطبقات الکبری ، ج 8 ، ص 176

2-     سوره احزاب ، آیه 59

3-     تفسیر القمی ، ج 2 ، ص 196 ؛ تفسیر نور الثقلین ، ج 4 ، ص 307

4-     فتح الباری ، ج 1 ، ص 219

 (برگرفته از کتاب روزشمار تاریخ اسلام(ماههای ذی قعده و ذی حجه)، تالیف سید تقی واردی، نشر دارالثقلین)

 

 

شما اینجا هستید: خانه قرآن و حدیث آیه وجوب حجاب برای بانوان