سایر فعالیت ها

دیدار با تعدادی از دانشجویان دانشگاه علاه طباطبایی

بازدید هیاتی دانشجویی از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

در آخرین روز آذز ماه سال 1394 دیداری با تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی داشتم، که وبسایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی(http://islamicdoc.org)آن را بدین نحو گزارش نمود: هیاتی از دانشجویان رشته مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی تهران به سرپرستی دکتر سید مهدی طاهری(عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رئیس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی) قبل از ظهر دوشنبه 30 آذرماه از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی دیدار نموده و طی نشستی با مدیر گروه نمایه سازی مرکز درباره چگونگی نمایه سازی منابع علوم اسلامی به گفتگو پرداختند.

در آغاز این نشست، آقای دکتر طاهری ضمن معرفی فعالیتهای مرکز اطلاعات ومدارک اسلامی ، بخشی از کارهای انجام شده در این مرکز در خصوص مدیریت دانش اسلامی را تشریح نمود.
سپس حجت الاسلام و المسلمین سید تقی واردی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه پژوهشی نمایه سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی) ضمن خوش آمدگویی؛ طی سخنانی به تاریخچه و گرایشهای انتخاب منابع برای نمایه سازی در دو دهه گذشته اشاره نمود. وی گرایش فعلی انتخاب منابع را به صورت تخصصی دانست و ابراز داشت که در هفت، هشت سال گذشته منابع اصلی و مهم چهار رشته تخصصی علوم اسلامی(اصول فقه، علوم قرآن، کلام اسلامی و اخلاق اسلامی)، به صورت تفصیلی(با عمق زیاد) نمایه موضوعی ترکیبی شده اند و تا کنون نزدیک به یکصد و پنجاه هزار نمایه ترکیبی به انجام رسیده است.

 


حجت الاسلام و المسلمین واردی پایه و اساس نمایه سازی در مرکز را اصطلاح نامه علوم اسلامی دانست و اظهار داشت: نمایه سازی مرکز مطابق با استاندارد های بین المللی است و در کنار آن برای رفع برخی از تنگناهای اطلاع رسانی، روش های بومی نیز ابداع و در دستور کار قرار گرفته است.


وی همچنین گفت: علاوه بر نمایه موضوعی ترکیبی منابع اصلی علوم اسلامی، سایر منابع علوم و معارف اسلامی نیز به صورت فهرست نویسی تحلیلی- موضوعی در سه دسته از منابع اسلامی(کتاب، پایان نامه و مقاله) نمایه سازی شده اند، ولی با عمق کمتر و به صورت کلی.از کتاب ها قریب به ده هزار جلد، پایان نامه ها بیش از شش هزار جلد و مقالات بیش از دو هزار مقاله نمایه شده اند.
یکی از پرسشهای دانشجویان درباره خروجی نمایه ها و محصولات گروه نمایه سازی بود که حجت الاسلام واردی در پاسخ گفت: تا کنون دو نوع خروجی برای نمایه ها داشته ایم: یکی در قالب پایگاه های تخصصی(مانند پایگاه تخصصی اصول فقه، پایگاه تخصصی علوم قرآن، نرم افزار التمهید، نرم افزار مطهر و...) و دیگری در فضای مجازی(مانند ویکی علوم اسلامی که در وب سایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی بارگذاری شده است). هم چنین در صددیم بخشی از نمایه ها را به صورت کتاب درآورده و نشر مکتوب نیز داشته باشیم.
لازم به ذکر است: حضور دانشجویان در «اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» و بازدید از غرفه "مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی" مکمل برنامه دیدار آنان بود.

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها دیدار با تعدادی از دانشجویان دانشگاه علاه طباطبایی