مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

تولید نرم افزار پايگاه تخصصي علوم قرآني

در عصر يکي از روزهاي گرم تابستان( 19 مرداد 1390) و در نهمين روز ماه مبارک رمضان از قم عازم تهران شدم تا در مراسم رونمايي نرم افزار قرآني جديدي که در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي تهيه و توليد شده بود، شرکت کنم. مراسم مختصري که در غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن(يکي از مراکز پژوهشي ديگر دفتر تبليغات اسلامي) تشکيل شده بود.

 http://s3.picofile.com/file/8195796200/2%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C_%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.jpg

 

در اين مراسم دو نرم افزار قرآني به طور همزمان رونمايي شد:

1. پايگاه دانشنامه موضوعي قرآن، که حاوي 7000 مقاله قرآني است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهيه و تنظيم شده است.

2. پايگاه تخصصي علوم قرآني، که حاوي اطلاعات متنوع قرآني بر اساس اصطلاح نامه است که در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي تهيه و توليد گرديده است.

حجت الاسلام والمسلمين دکتر احمد واعظي(رئيس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) و حجت الاسلام والمسلمين يوسفي مقدم (رئيس مرکز فرهنگ و معارف قرآن) مهمانان اصلي مراسم بودند. علاوه بر آن دو تعدادي از مسئولان و مديران دفتر تبليغات اسلامي و رسانه هاي گروهي حضور داشتند.

يکي از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن در آغاز، نرم افزار دانشنامه موضوعي قرآن را در حد چهار و پنج دقيقه توضيح داد و سپس حقير نرم افزار " پايگاه تخصصي علوم قرآني " را معرفي نموده و از اين که براي نخستين بار اطلاعات قرآني بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآني سازماندهي شده و در دسترس همگان قرار مي گيرد مطالبي را بيان نموده و به پرسش هاي حاضران ، از جمله پرسش هاي علمي و فني رياست دفتر تبليغات اسلامي پاسخ دادم. آن گاه رسما از اين دو نرم افزار رونمايي گرديد.

اين گزارش در تعدادي از خبرگزاري ها و سايت ها و شبکه هاي داخلي انعکاس خوبي يافت و موجب معرفي آن دو گرديد. مناسب ديدم متن گزارش سايت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي در اينجا به استحضار برسانم:

با حضور رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در بخش حوزوي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن از نرم افزار جديد قرآني با عنوان "پايگاه تخصصي علوم قرآني" رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين واعظي در اين مراسم که در محل بخش حوزوي نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم برگزار شد، با تشکر از کساني که اقدام به توليد اين نرم افزار کرده‌اند، گفت: اين عمل باعث دسترسي آسان تري به منابع مي‌شود و چنين فعاليتي امري مبارک است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد تقي واردي مدير ساماندهي اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي در سخناني در باره اصطلاح نامه نويسي و سازماندهي اطلاعات علوم اسلامي بر اساس اصطلاح نامه هاي تدوين شده در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي براي نخستين بار در کشور به معرفي پايگاه تخصصي علوم قرآني پرداخت و اظهار داشت: گرچه تا کنون درباره قرآن کريم تلاش هاي زيادي براي تجميع و تنظيم اطلاعات قرآني صورت گرفته است ، وليکن سازماندهي اطلاعات قرآني بر اساس اصطلاح نامه و توجه به روابط معنايي و منطقي آن ها اقدام مؤثري به عمل نيامده است که مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي براي برآوردن اين انتظار پژوهشي ، اقدام به توليد پايگاه تخصصي علوم قرآني بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآن نمود.
وي در خصوص محتواي اصلي پايگاه تخصصي قران کريم و مهمترين مؤلفه هاي آن ادامه داد:

- اصطلاح نامه : شامل حدود 11000 اصطلاح علوم قرآني و بيش از 5000 اصطلاح علوم مرتبط

- نمايش اصطلاح : امکان نمايش جايگاه هر اصطلاح در نظام هاي الفبايي ، نظام يافته ،
درختي و چرخشي

- فرهنگ نامه : توضيح مفهومي بيش از 3600 اصطلاح علوم قرآني به همراه ارجاعات

- نمايه سازي : نمايه موضوعي 56 جلد از کتاب هاي علوم قرآني با بيش 22500 نمايه

- منابع شناسي : شناسنامه اجمالي بيش از 560 جلد از منابع علوم قرآني همراه با متن الکترونيکي 150 جلد از آن ها

- فهرست تحليلي - موضوعي : نمايه هاي تک واژه اي حدود 330 جلد از کتاب هاي علوم قرآني

- مستند أعلام : زندگي نامه بيش از 850 تن از شخصيت ها و دانشمندان مورد بحث در منابع قرآني

- مقالات : متن کامل حدود 330 مقاله قرآني با جستجوي هاي مختلف

- پايان نامه ها : معرفي اجمالي بيش از 2100 پايان نامه قرآني ( اعم از حوزوي و دانشگاهي ) همراه با چکيده مطالب و جستجوي مختلف

- متن قرآن : متن الکترونيکي قرآن کريم با جستجوي هاي گوناگون

- تصاوير : نمايش بيش از 130 قطعه تصاوير مصاحف قرآني ،- پايگاه ها : معرفي بيش از 50 پايگاه و شبکه اينترنتي قرآني

- امکانات : جستجوي پيشرفته در تمامي اطلاعات ، امکان يادداشت برداري از اطلاعات مورد نظر و فراخواني در محيط word و امکان تغيير فونت و رنگ

( نشاني سايت مرکز :  http://islamicdoc.org/news-archive/1-news-markaz/762-1390-05-20-05-49-59.html )

شما اینجا هستید: خانه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی تولید نرم افزار پايگاه تخصصي علوم قرآني