مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

بارگذاری ویکی «مطهر» در فضای مجازی

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خبر داد: بارگذاری ویکی «مطهر» در فضای مجازی

خبرگزاری فارس: مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از بارگذاری ویکی مطهر در رابطه با آثار و شخصیت شهید مطهری در فضای مجازی خبر داد.

خبرگزاری فارس: بارگذاری ویکی «مطهر» در فضای مجازی
 

حجت‌الاسلام سید تقی واردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تدوین ویکی مطهر در این مرکز ابراز داشت: این ویکی یک ابزار نیرومند و تاثیرگذار در زمینه علوم انسانی اسلامی به شمار می‌رود.

وی با توضیح محتویات این ویکی ابراز کرد: ویکی مطهر مایه اصلی نمایه‌سازی متون کتاب‌های شهید مطهری است که به منظور آسان‌سازی تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با استفاده از آثار شهید مطهری تدوین شده است.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی افزود: کتاب‌هایی از شهید مطهری که تا سال 85 منتشر شده‌اند به صورت موضوعی در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی نمایه‌سازی شده‌ و به صورت یک نرم‌افزار برای استفاده پژوهشگران ارائه شده است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از استقبال شایان از نرم‌افزار مطهر، کارشناسان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به این فکر افتادند که این اطلاعات را در قالب دایره‌المعارف الکترونیکی ارائه دهند.

واردی ادامه داد: ویکی مطهر حاوی 59 عنوان از آثار شهید مطهری است که حدود 90 جلد از کتاب‌های شهید مطهری را به صورت موضوعی در دسترس پژوهشگران قرار داده است.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ابراز داشت: این ویکی با استفاده از نمایه‌ها و کلیدواژه‌ها به ما اجازه می‌دهد دسترسی‌های مختلفی به متن آثار شهید مطهری داشته باشیم.

وی با اشاره به کاربرد بیش از 11 هزار نمایه در این ویکی ابراز داشت: برای دستیابی به موضوعات می‌توانیم از کلیدواژه‌ها، نمایه‌ها و تلفیق آنها در جریان کاربرد از این ویکی استفاده کنیم.

واردی گفت: یکی از خصوصیات این ویکی آن است که در نمایه‌سازی آثار شهید مطهری همراه نمایه، چکیده‌نویسی نیز داریم و برای هر موضوع ابتدا با استفاده از کلیدواژه به سمت چکیده راهنمایی می‌شویم و سپس چکیده ما را به متن می‌رساند.

وی با اشاره به فعالیت یک گروه تخصصی برای تدوین این ویکی ادامه داد: برای هر کلیدواژه مدت‌ها در کمیسیون تخصصی بحث‌های کارشناسی صورت گرفته است.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی اظهار داشت: در کنار این مطالب زندگینامه شهید مطهری به دو صورت اجمالی و تفضیلی و علاوه بر آن شش قطعه فیلم از شهید مطهری در این ویکی گنجانده شده است.

وی افزود: علاوه بر این 29 قطعه از سخنرانی شهید مطهری به صورت صوتی و بیش از 100 عدد از آلبوم تصاویر شخصی استاد را برای استفاده در این ویکی گردآوری کرده‌ایم که به زودی در سایت بارگذاری می‌شود.

واردی اضافه کرد: در کنار این مطالب مصاحبه، سخنرانی، خاطرات و نوشته‌های دیگران در موضوع شهید مطهری توسط کارشناسان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گردآوری شده است.

وی گفت: مصاحبه با رهبر معظم انقلاب و علامه طباطبایی در رابطه با شهید مطهری و خاطرات دوستان، نزدیکان و خانواده این شهید بزرگوار از دیگر مطالبی است که به زودی در این ویکی بارگذاری خواهد شد.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خاطر نشان کرد: شناسنامه 56 کتاب و بیش از 400 مقاله در رابطه با شخصیت علمی و سیره سیاسی شهید مطهری از دیگر مطالبی است که برای غنی‌سازی محتوای این ویکی جمع‌آوری شده است.

وی ابراز داشت: این مجموعه‌های حاشیه‌ای هم‌اکنون در ویکی مطهر در حال پیاده‌سازی است و در ظرف دو ماه آینده همه بخش‌ها تکمیل و بارگذاری خواهد شد.

واردی با اشاره به استقبال چشمگیر کاربران از این ویکی افزود: محیط این ویکی یک محیط بسیار مورد پسند و ساده برای استفاده همگان است و حتی کاربران این پایگاه می‌توانند در رابطه با مطالب آن نظر داده و اطلاعات این ویکی را ویرایش کنند.

شما اینجا هستید: خانه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی بارگذاری ویکی «مطهر» در فضای مجازی