بستکان و نزدیکان

شهيد مير هاشم واردي کولائي

نهم آذر : سالگرد شهادت مير هاشم واردي کولائي

 

شهيد مير هاشم واردي فرزند سيد علي اصغر در سال 1340 در روستاي پايين کولا ( از توابع شهرستان ساري ) از يک خانواده مذهبي و معروف به سيادت ديده به جهان گشود ولي در همان سنين خردسالي مادرش را از دست داد و به همراه خواهر بزرگترش طعم بي مادري را تجربه کرد و پس از مهاجرت پدر پُر تلاشش به شهر ساري ، وي و خواهرش در همان روستا باقي مانده و توسط پدر بزرگشان مرحوم حاج سيد گت آقا واردي و مادر بزرگشان مرحومه قمر غلامي و با کمک عمو و زن عموي مهربانشان مراحل رشد و ترقي را پيمودند.

شهيد مير هاشم پس از طي دوره ابتدائي در دبستان پايين کولا ، به شهر يزد عزيمت و به مدت دوسال در خانه يکي از بني اعمام پدرش اقامت و کلاس هاي اول و دوم راهنمايي را طي نمود ودر اوان نوجواني زندگي در ديار غربت را نيز تجربه کرد. سپس به شهر ساري برگشت و در نزد پدر و خانواده پدري اش ماندگار شد وکلاس سوم راهنمايي و دبيرستان را نيز با موفقيت پشت سر گذاشت و ديپلم را در اين شهر گرفت.

شهيد مير هاشم واردي در سال 1359 جهت خدمت نظام وظيفه وارد ارتش شد که حضورش مصادف با جنگ خونين بعثي هاي عراق عليه نظام نو پاي جمهوري اسلامي  ايران بود.

وي با ميل و رغبت خويش به گروه جنگ هاي نامنظم شهيد چمران پيوست و در عمليات ايذايي چندي بر ضد بعثيان شرکت نمود.تا اين که در عمليات طريق القدس به شرف شهادت نايل آمد.

عمليات طريق القدس از جمله عمليات موفق رزمندگان اسلام بر ضد بعثيان عراق بود که منجر به آزاد سازي شهر بستان و حوالي آن در شمال استان خوزستان گرديد و پيروزي هاي بزرگي نصيب سپاهيان اسلام شد.

گروه جنگ هاي نامنظم شهيد چمران در اين عمليات نقش کليدي داشت . وليکن سرباز مجاهد اسلام و دلير مرد خطه سر سبز شمال يعني مير هاشم واردي در اين عمليات ظفرمند در شب نُهم آذر 1360 هجري شمسي به آرزوي ديرينه اش رسيد و جام شيرين شهادت را عاشقانه و مشتاقانه سرکشيد و از اين دنياي فاني رخت بر بست و روح پاکش به جنت رضوان و ملکوت اعلي به پرواز درآمد.

وي نخستين شهيد روستاي پايين کولا و روستاهاي اطراف بود و شهادتش تاثير به سزايي در روحيه مقاومت طلبي و ايستادگي اهالي منطقه در برابر تجاوز دشمن بعثي به جاي گذاشت و بدين جهت به سيد شهيدان پايين کولا شناخته مي شود.

اهالي شهيد پرور ساري و اهالي ولايتمدار روستاي پايين کولا در تاريخ 14 آذر همان سال تشييع با شکوهي از جنازه اين شهيد والا مقام به عمل آورده و جسم پاکش را در جوار امامزاده والاتبار محل يعني حضرت امامزاده عبد الله (ع) دفن نمودند.از آن پس مزار وي در کنار مضجع مطهر امامزاده عبد الله (ع) زيارتگاه عاشقان ولايت و رهروان راه امام راحل ( قدس سره) گرديد و پس از آن تمامي شهيدان سرافراز و سربلند اين روستا را در کنار وي دفن نمودند و اين محل را به گلزار شهيدان تبديل کردند.

 

 

درود و سلام خداوند متعال و حجتش حضرت مهدي (ع) بر ارواح پاکشان باد.

لازم به يادآوري است که پدر شهيد مير هاشم واردي ساختمان در خور توجهي در حسينيه مياندره پايين کولا احداث و آن را وقف روح مطهر فرزندش مير هاشم نمود.عمليات اجرايي اين ساختمان را جهاد سازندگي شهرستان ساري برعهده داشت.اين حسينيه هم اينک به نام " حسينيه ارشاد شهيد واردي " معروف مي باشد.

در شهر ساري نيز کوچه اي در منطقه پُشت پرورشگاه ( بيست متري دوم ) به نام « شهيد مير هاشم واردي » نام گذاري شده است.

در پايان مناسب است به فرازي از وصيت نامه اين شهيد والا مقام که در تاريخ 4 / 12 / 1359 نوشته است اشاره اي داشته باشيم :

هر وقت به ياد من افتاديد و يا اين که بر سر قبر من رفته ايد ، به فکر کربلاي حسين (ع) باشيد که چگونه در آن زمان کافران براي نابودي اسلام ، حسين (ع) و يارانش را از دَم تيغ گذراندند.

شما اینجا هستید: خانه بستکان و نزدیکان شهيد مير هاشم واردي کولائي