سایر فعالیت ها

برگزاری جلسه علمی ترویجی« نقد بازنمایی اطلاعات» در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

برگزاری جلسه علمی ترویجی« نقد بازنمایی اطلاعات» در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی

جلسه علمی ترویجی« نقد بازنمایی اطلاعات در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی»(وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) از ساعت 10 تا 12 پنج شنبه دهم دی 1395 در تالار شیخ طبرسی برگزار گردید.

در این جلسه که تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش علم اطلاعات به همراه تنی چند از دست اندرکاران علمی و آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و تعدادی از محققان و کارشناسان پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی حضور یافتند، بحث بازنمایی(نمایه سازی) اطلاعات علوم اسلامی پژوهشکده مورد بررسی و نقد علمی قرار گرفت.

 وبسایت ایسلامیک داک در این باره گزارش داد: به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و با همکاری اداره همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جلسه "نقد بازنمایی اطلاعات علوم اسلامی در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی" برگزار شد.
این جلسه را حجت الاسلام و المسلمین سید تقی واردی (استاد یار و مدیر گروه پژوهشی نمایه سازی و فهرست نویسی) امروز پنجشنبه نهم دیماه 1395 ساعت ده صبح در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ارائه نمود.
دکتر سید مهدی طاهری (عضو هیات علمی و استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی) به عنوان ناقد و فاضل ارجمند حسین دهقانی نیز دبیر علمی جلسه بودند.
رویکردهای مختلف و متنوعی در نمایه سازی های اسناد و مدارک وجود دارد، اما منابع علوم اسلامی به خاطر قداست و اهمیت آن­ها در بین علوم انسانی و هم چنین توجه خاص متخصصان و عالمان اسلامی به آن­ها، نیاز به رویکرد متقن تر و هوشمندانه تری دارد که پژوهشگران پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، در صدد طراحی و تجربه آن­ها می‌باشند. بارزترین امتیاز بازنمایی اطلاعات در این پژوهشکده، نمایه سازی منابع علوم اسلامی به صورت تفصیلی و با عمق زیاد، با ترکیب اصطلاحات در نمایاندن اطلاعات، به صورت چکیده نما است.
قابل ذکر است نمایه های تخصصی این پژوهشکده، تا کنون در رشته های مختلف علوم اسلامی، مانند اصول فقه، علوم قرآن، کلام اسلامی و اخلاق اسلامی و چند مجموعه آثار دانشمندان معاصر، از جمله آثار علامه شهید مطهری و هم چنین پایان نامه های حوزوی انجام یافته، که در نرم افزار « پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی» به آدرس http://thesaurus.islamicdoc.org قابل استفاده است. نمایه های منابع معارف مهدوی و هم چنین مجموعه آثار امام موسی صدر نیز از پروژه های در دست انجام این پژوهشکده می‌باشد.

تصاویر جلسه

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها برگزاری جلسه علمی ترویجی« نقد بازنمایی اطلاعات» در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی