مصاحبه ها

مصاحبه با مجله پيام زن در باره بانك اطلاعات

 حجت ‏الاسلام  سيدتقى واردى، مدير بانك اطلاعات در زيرمجموعه معاونت پژوهشى  دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مورد آغاز به كار اين بانك و چگونگى خدمات‏رسانى به خواهران متقاضى مى‏ گويد:«بانك اطلاعات در سال 1373 با اطلاع‏رسانى رايانه ‏اى منابع اسلامى كار خود را آغاز كرد. سپس با فراهم ‏آورى امكانات بيشتر از جمله توليد نرم ‏افزارهاى غنى ‏تر و جامع ‏تر، دامنه فعاليت‏هاى خود را افزون بر رشته هاى مختلف علوم اسلامى، به رشته ‏هاى علوم انسانى و اطلاعات عمومى گسترش داد. در حال حاضر اطلاع‏رسانى رايانه ‏اى در رشته ‏هاى زير به انجام می رسد:


1- قرآن، تفاسير و علوم قرآنى؛
2- شرح حال، تاريخ و سيره؛
3- احاديث و روايات اسلامى؛
4- فقه و اصول فقه؛
5 - كلام، فلسفه، منطق و عرفان؛
6- مجموعه آثار بزرگان؛
7- ادبيات و لغت‏نامه‏ ها؛
8 - كتاب‏شناسى؛
9- مطبوعات و نشريات،

همچنين فروش و توزيع CD و امانت آن (CDكلوپ).

در سال 1375 با تجهيز امكانات بيشتر و موقعيت مكانى جديد، امكان گرفتن اطلاعات براى خواهران نيز فراهم شد. چگونگى مراجعه خواهران به صورت حضورى و غير حضورى است. در مراجعه حضورى متصدى هر بخش اطلاعات لازم را به درخواست كننده مى‏دهد. در صورتى كه مراجعه‏ كننده احتياج به مشاوره داشته باشد، متصدى بخش به عنوان مشاور در مورد بخش مربوطه، اطلاعات مفيدى به آنها خواهد داد.
اما در مراجعه غير حضورى كه به صورت تلفن، پست و ايميل مى ‏باشد، چون اكثر درخواست‏كنندگان از راه دور تماس مى ‏گيرند، متصدى خاصى پاسخ مراجعان غير حضورى را مى‏دهد. بيشترين متقاضى ‏هاى ما از تهران هستند و پس از آن استان‏هاى مازندران، خوزستان، اصفهان، مركزى، آذربايجان شرقى و غربى بيشترين مراجعه‏ كنندگان را دارند.»
 
    به نظر شما نحوه استفاده خواهران و رضايت آنها از خدمات‏دهى به چه ميزانى است؟

    به توصيه مقام معظم رهبرى در ارتباط با نهضت نرم‏افزارى و حركت كشور به اين سمت و سو، و با همت دفتر تبليغات، مشكلات بسيارى از دانش ‏پژوهان و بخصوص خواهران در ارتباط با آگاهى و دانش حل شد.
    در مورد مراجعه‏ كنندگان خواهر فكر مى ‏كنم راضى باشند اما خود ما راضى نيستيم و معتقديم دراين مركز كه مركزعلم ،  معرفت و دانش در حوزه علميه قم (ام ‏القراى كشورهاى اسلامى و شيعى ) است ، اين خدمات مى ‏تواند در سطح بسيار بالاتر و وسيع‏ترى به مراجعه ‏كنندگان ارائه شود.
    به طور متوسط مراجعات خواهران به اين واحد چقدر مى ‏باشد؟

    مراجعان بانك اطلاعات در هر ماه حدود دو هزار نفر مى‏باشد. از اين تعداد در بخش حضورى تقريباً 50 درصد خانم‏ها مراجعه مى‏كنند. البته غير از اين تعداد گاه تا دو هزار نفر ديگر هم مى ‏آيند كه يا اطلاعات لازم را در باره آنها نداريم و يا اينكه كارشان موردى است و سريع يادداشت مى ‏كنند و مى روند. در بخش CD كلوپ هم، خواهران در حدود 20 درصد كل مراجعه‏ كنندگان را تشكيل مى‏دهند.
    در بخش اطلاع‏رسانى غير حضورى خانم‏ها آمار قابل توجهى دارند و گاه 80 درصد درخواست‏كنندگان خانم‏ها هستند.
    قصد نداريد در آينده امكانات بيشترى براى خواهران اختصاص دهيد؟

    اين بخش ، مركزى براى اطلاع رساني دانش ‏پژوهان و دانشجويان است و خانواده ‏ها با خيالى آسوده دختران خود را از قم و ديگر شهرها به اينجا مى ‏فرستند. اكثر متصديان بخش ‏ها هم روحانى هستند.
    البته پيشنهاد من اين است كه دفتر تبليغات اسلامى مكانى براى اطلاع‏رسانى خواهران فراهم كند كه متصديان آن خانم باشند. در ضمن راه‏اندازى سالن مطالعه رايانه‏اى براى بانوان مى‏تواند بسيار مفيد باشد. قصد داريم در آينده نزديك بخش اطلاع‏رسانى اينترنتى را هم راه‏اندازى كنيم.

    ماهنامه پيام زن ـ شماره 158ـ ارديبهشت 1384

شما اینجا هستید: خانه مصاحبه ها مصاحبه با مجله پيام زن در باره بانك اطلاعات