مصاحبه ها
مصاحبه با مجله پيام زن در باره بانك اطلاعات
- توضیحات
- دسته: مصاحبه ها
- منتشر شده در 14 ارديبهشت 1384
- بازدید: 852
حجت الاسلام سيدتقى واردى، مدير بانك اطلاعات در زيرمجموعه معاونت پژوهشى دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در مورد آغاز به كار اين بانك و چگونگى خدماترسانى به خواهران متقاضى مى گويد:«بانك اطلاعات در سال 1373 با اطلاعرسانى رايانه اى منابع اسلامى كار خود را آغاز كرد. سپس با فراهم آورى امكانات بيشتر از جمله توليد نرم افزارهاى غنى تر و جامع تر، دامنه فعاليتهاى خود را افزون بر رشته هاى مختلف علوم اسلامى، به رشته هاى علوم انسانى و اطلاعات عمومى گسترش داد. در حال حاضر اطلاعرسانى رايانه اى در رشته هاى زير به انجام می رسد:
1- قرآن، تفاسير و علوم قرآنى؛
2- شرح حال، تاريخ و سيره؛
3- احاديث و روايات اسلامى؛
4- فقه و اصول فقه؛
5 - كلام، فلسفه، منطق و عرفان؛
6- مجموعه آثار بزرگان؛
7- ادبيات و لغتنامه ها؛
8 - كتابشناسى؛
9- مطبوعات و نشريات،
همچنين فروش و توزيع CD و امانت آن (CDكلوپ).
در سال 1375 با تجهيز امكانات بيشتر و موقعيت مكانى جديد، امكان گرفتن اطلاعات براى خواهران نيز فراهم شد. چگونگى مراجعه خواهران به صورت حضورى و غير حضورى است. در مراجعه حضورى متصدى هر بخش اطلاعات لازم را به درخواست كننده مىدهد. در صورتى كه مراجعه كننده احتياج به مشاوره داشته باشد، متصدى بخش به عنوان مشاور در مورد بخش مربوطه، اطلاعات مفيدى به آنها خواهد داد.
اما در مراجعه غير حضورى كه به صورت تلفن، پست و ايميل مى باشد، چون اكثر درخواستكنندگان از راه دور تماس مى گيرند، متصدى خاصى پاسخ مراجعان غير حضورى را مىدهد. بيشترين متقاضى هاى ما از تهران هستند و پس از آن استانهاى مازندران، خوزستان، اصفهان، مركزى، آذربايجان شرقى و غربى بيشترين مراجعه كنندگان را دارند.»
به نظر شما نحوه استفاده خواهران و رضايت آنها از خدماتدهى به چه ميزانى است؟
به توصيه مقام معظم رهبرى در ارتباط با نهضت نرمافزارى و حركت كشور به اين سمت و سو، و با همت دفتر تبليغات، مشكلات بسيارى از دانش پژوهان و بخصوص خواهران در ارتباط با آگاهى و دانش حل شد.
در مورد مراجعه كنندگان خواهر فكر مى كنم راضى باشند اما خود ما راضى نيستيم و معتقديم دراين مركز كه مركزعلم ، معرفت و دانش در حوزه علميه قم (ام القراى كشورهاى اسلامى و شيعى ) است ، اين خدمات مى تواند در سطح بسيار بالاتر و وسيعترى به مراجعه كنندگان ارائه شود.
به طور متوسط مراجعات خواهران به اين واحد چقدر مى باشد؟
مراجعان بانك اطلاعات در هر ماه حدود دو هزار نفر مىباشد. از اين تعداد در بخش حضورى تقريباً 50 درصد خانمها مراجعه مىكنند. البته غير از اين تعداد گاه تا دو هزار نفر ديگر هم مى آيند كه يا اطلاعات لازم را در باره آنها نداريم و يا اينكه كارشان موردى است و سريع يادداشت مى كنند و مى روند. در بخش CD كلوپ هم، خواهران در حدود 20 درصد كل مراجعه كنندگان را تشكيل مىدهند.
در بخش اطلاعرسانى غير حضورى خانمها آمار قابل توجهى دارند و گاه 80 درصد درخواستكنندگان خانمها هستند.
قصد نداريد در آينده امكانات بيشترى براى خواهران اختصاص دهيد؟
اين بخش ، مركزى براى اطلاع رساني دانش پژوهان و دانشجويان است و خانواده ها با خيالى آسوده دختران خود را از قم و ديگر شهرها به اينجا مى فرستند. اكثر متصديان بخش ها هم روحانى هستند.
البته پيشنهاد من اين است كه دفتر تبليغات اسلامى مكانى براى اطلاعرسانى خواهران فراهم كند كه متصديان آن خانم باشند. در ضمن راهاندازى سالن مطالعه رايانهاى براى بانوان مىتواند بسيار مفيد باشد. قصد داريم در آينده نزديك بخش اطلاعرسانى اينترنتى را هم راهاندازى كنيم.
ماهنامه پيام زن ـ شماره 158ـ ارديبهشت 1384