تاریخی و رجالی

درگيري يهود با مسلمين در صدر اسلام

پرسش: امروز اختلاف بين مسلمانان و يهود، به ويژه صهيونيست ها شدت گرفته است و در ماجراي اشغال فلسطين توسط صهيونيست ها حالت خشن تري پيداكرده است. سؤالم اين است كه در صدر اسلام و در زمان پيامبر اكرم (ص) نيز بين مسلمانان و يهوديان اختلاف و نزاعي بوده است يانه ؟  فرهاد صبوري


پاسخ: يهوديان به طور عمده از ظهور پيامبر جديد هراس داشته و با چنين پديده اي مقابله مي كردند و رنج هايي كه حضرت عيسي(ع)  و حضرت يحيي(ع) از دست آنان كشيدند بر كسي پوشيده نيست. آنان نسبت به ظهور پيامبر اسلام(ص) نيز هميشه حساس بودند. چون خبر ظهور رسول خاتم در كتابشان تورات آمده بود.

بدين جهت هميشه گوش به زنگ بودند كه به محض ظهور اين پيامبر با اومقابله كرده و اورا از بين ببرند. ولي با لطف ويژه پروردگار متعال، پيامبراسلام (ص) در سرزمين مكه در شبه جزيره عربستان ظهور كرد و يهوديان قادر به آسيب رساني به آن حضرت نبودند. تا اين كه رسول خدا (ص) به مدينه (يعني شهر يثرب) هجرت كرد و در اين شهر و اطراف آن حكومت اسلامي بر قرار نمود. اما دراين شهر و حوالي آن چند طايفه يهود زندگي مي كردند كه در آغاز، حضور آن حضرت و تشكيل حكومت اسلامي وي را چندان جدي نگرفته بودند. بدين جهت با وي پيمان همزيستي مسالمت آميز بر قراركرده و از هرگونه اقدام خصمانه عليه وي پرهيز مي نمودند و در اين باره شرط و شروطي مطرح و طرفين امضا و بر آن ها متعهد بودند. اما هنگامي كه گستره حكومت رسول خدا(ص) مدينه و اطراف آن را در نورديد و به ساير شهرها و مناطق جزيره العرب گسترش پيدا كرد، يهوديان احساس ترس و خطر نموده و در صدد ضربه زدن به حكومت نوپاي وي بر آمدند و با دشمنان او همدست شده و راه هاي ورود به مدينه و حمله احتمالي آنان را تسهيل كردند و در جنگ خندق ( احزاب ) كه اكثر طوايف عربستان براي از بين بردن اسلام و هجوم به مدينه همرأي و همداستان شده بودند، يهوديان نيز علي رغم تعهدشان با پيامبر(ص) در كنار دشمنان وي قرار گرفته و يا در مواقع گونان با بهانه هاي واهي مسلمانان را تحقير و در صدد درگيري و نزاع دستجمعي عليه آنان بر مي آمدند و به طور كلي فضاي داخلي مدينه را براي آن حضرت و تمامي مسلمانان تنگ و آلوده نمودند.  تا اين كه پيامبر(ص) ناچارشد براي بقاي اسلام و مسلمانان شر اين طايفه كينه توز را كم نمايد. در اين راستا چند جنگ مهم بين مسلنانان و يهوديان مدينه به وقوع پيوست كه عبارتند از: جنگ قينقاع، جنگ بني نضير، جنگ بني قريظه ، جنگ بني مصطلق و جنگ خيبر، كه الحمد لله در تمامي اين در گيري ها پيروزي با مسلمانان بود. به طوري كه يهود از مدينه و اطراف آن ريشه كن شده و تنها تعدادي از آنان در خيبرباقي مانده و با پذيرش حكومت اسلامي و پرداخت جزيه به بيت المال مسلمانان، در اين منطقه ماندگار شدند و بقيه يا به سزاي اعمال خصمانه خويش رسيده و يا به منطقه شام كوچ كرده و شر خويش را از سرمسلمانان كم كردند.
هم اينك نيز تنها راه كم كردن شر شياطين صهيونیزم مسلک، راندن آنان از سرزمين هاي اسلامي و يا تنبيه و تضعيف آنان و اخذ ماليات سنگين از آنان در برابر سكونتشان در مناطق مسلمان نشين مي باشد و در غير اين صورت بايد هميشه منتظر دسيسه هاي جديد آنان با پشتيباني هاي احمقانه استكبار جهاني از آنان باشيم.

شما اینجا هستید: خانه تاریخی و رجالی درگيري يهود با مسلمين در صدر اسلام