تاریخ هجری قمری

موقعیت ماه جمادی الاولی و اعمال عبادی آن

موقعیت ماه جمادی الاولی و اعمال عبادی آن


جمادي الاولي، پنجمين ماه قمري است، كه ميان دو ماه ربيع الثاني و جمادي الثانیه واقع گرديده است. مؤمنان و موحّدان با ورود به اين ماه شريف، تغيير در رفتار و عبادات خويش داده و در ارتقاي روح توحيدي و فطرت الهي خود كوشش مي كنند.


این ماه، به خاطر وقوع شهادت جانسوز حضرت فاطمه (س) در آن(بنا بر روایتی)، ماه اندوه و حزن شیعیان و محبان اهل بیت (ع) شمرده می شود و پس از ماه محرم و ماه صفر، سومین ماه عزاداری آنان است و به همراه ماه جمادی الثانیه که به روایتی شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شد، " فاطمیه " نامیده می شود.  

به هر روی، مستحب است در آخرين ساعات آخرين روز ربيع الثاني كه به شب اول جمادي الاولي نزديك مي شويم، به محض رؤيت هلال ماه جمادي الاولي، بسان رؤيت هر ماه قمري، دعاي رؤيت هلال را بخوانيم.
سيّد بن طاووس براي رؤيت هلال ماه جمادي الاولي، اين دعا را نقل كرد: اَللَّهُمَّ اَنْتَ الله وَ اَنتَ الرّحمن الرّحيم، وَ اَنت الْملك القدّوس، وَ اَنتَ السّلام المؤمن … (1)
هم چنين مستحب است در شب اول هر ماه قمري، دو ركعت نماز خوانده شود، كه در هر ركعت پس از سوره حمد، يك بار سوره أنعام قرائت گردد .
در روز اول هر ماه قمري نيز مستحب است دو ركعت نماز خوانده شود، كه در ركعت اول پس از حمد، 30 بار سوره توحيد (قل هو الله احد) و در ركعت دوم، پس از حمد، 30 بار سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود و پس از نماز،  به هر مقداري كه ميسور و ممكن باشد در راه خدا صدقه دهد.(2)
اما نيمه ماه جمادي الاولي، از روز هاي شريف و گرانقدر اين ماه است و شايسته است مؤمنان در شب آن به تهجد، نيايش و مناجات پرداخته و در روز آن نيز خيرات و انفاق را فراموش نكنند.
هم چنين در اين روز مبارك، روزه گرفتن توصيه شده و از مستحبات به شمار مي آيد.
با توجه به اين كه برخي از علماي ما اين روز را زادروز مبارك امام علي بن الحسين(ع)، معروف به امام زين العابدين(ع) مي دانند، سفارش ويژه اي در روزه گرفتن و خيرات نمودن آن بيان كرده اند.(3)
سيد بن طاووس(ره) در كتاب "الاقبال" درباره اين روز شريف گفت: قد قدّمنا ان اوقات ولادة الأطهار هو يوم اطلاق المبار و المسار، و فتح الباب من أبواب السعادات و العنايات، و ترتيب ثابت علي العبيد يدلّهم علي ما يحتاجون اليه منه من مقام حميد.(4)
------------------------

منابع:
1. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج3 ، ص 151
2. وقایع الایام، ص 11
3. مسار الشيعة، ص 31؛ الاقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص 156
4. الاقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص 156
(بر گرفته از کتاب روزشمار تاریخ اسلام(ماههای جمادی الاولی و جمادی الثانیه)، تالیف سید تقی واردی، نشر دارالثقلین)

شما اینجا هستید: خانه تاریخ هجری قمری موقعیت ماه جمادی الاولی و اعمال عبادی آن