امام موسی کاظم(ع)

زندانی شدن امام موسي کاظم(ع) در زندان بصره

 :زندانی شدن امام موسي کاظم(ع) در زندان بصره

هفتم ذي حجّه ، سال 179 هجري قمري

                                                 http://admin.ehlibeytalimleri.com/Folders/Liste/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%20%D9%83%D8%A7%D8%B8%D9%85.jpg

پس از شهادت امام جعفر صادق (ع) در 25 شوال سال 148 هجری قمری ، فرزندش امام موسي کاظم(ع) به امامت شيعيان نایل آمد.امام موسی کاظم (ع) در آغاز امامت خویش با دو گروه انشعابی اسماعیلیه و افطحیه رو برو گردید ولیکن با درایت و شکیبایی خویش از سد آنان عبور نمود ولی با مخالفت ها و کارشکنی های همیشگی دستگاه خلافت تا آخر عمر شریفش مواجه بود.

 

آن حضرت در ايام امامت خود با حکومت هاي منصور دوانقي ، مهدي عباسي و هارون الرشيد، که همگي از سلسله بني عباس بودند ، معاصر بود و از تمامي آنان سختي ها،رنج هاو بي مهري هاي فراواني متحمل شدو چندين بار از سوي آنان به بغداد فرا خوانده شد و در حبس آنان قرار گرفت و تنها در دوره هارون الرشيد به مدت چهار سال زنداني گردید.

هارون عباسی در آخرين ماه هاي سال 179 هجری قمري، جهت استحکام خلافت عباسيان و اخذ بيعت و زمينه سازي لازم براي وليعهدي فرزندانش ،عازم مراسم حج گرديد و به علما، سادات، اعيان و اشراف سراسر عالم اسلام نامه هايي نوشت و آنان را براي حضور در مکه معظمه و بيعت با وليعهدي فرزندانش فرا خواند.

وی از وجودامام موسی کاظم (ع)در قلب عالم اسلام ، یعنی مدینه منوره و مخالفت احتمالی او با نقشه های خویش واهمه زیادی داشت و برای رفع چنین دغدغه ای تصمیم گرفت پيش از ورود به مکه معظمه ، وارد مدينه منوره شده و چند مدتي را درآن اقامت نماید .

هارون در باره امام موسي بن جعفر(ع)، انديشه های زیادی نمود وبا دولت مردان وقت ،از جمله يحيي بن خالد برمکي مشورت کرد و سر انجام تصمیم به دستگيري وی گرفت.

بدين جهت روزي که امام موسي کاظم(ع) در کنار قبر مطهر جدش رسول اکرم(ص)

مشغول نماز و نيايش بود مأموران خليفه وارد مسجد شده و آن حضرت را دستگير و ظالمانه از مسجد خارج کردند. امام موسي کاظم(ع) هنگامي که با زورگويي و بي نزاکتي مأموران هارون رو برو گرديد، متوجه قبر شريف پيامبر(ص) شد وبه شکوه پرداخت و گفت: اي رسول خدا(ص)،از امّت بدکردار تو،آنچه به اهل بيتت مي رسد،به تو شکايت مي کنم.

مردم که از مظلوميت آن حضرت و زور گويي مأموران هارون به شدت ناراحت وعصباني شده بودند، با صداي بلند گريستند و آن حضرت را تا مقداري از راه همراهي کردند.

هارون الرشييد دستور داد آن حضرت را در غُل و زنجير کرده و سوار بر محملي نمايند و از مدينه به عراق تبعيدش کنند.

وي براي رد گم کردن مردم و گريز از اعتراضات احتمالي آنان، دو محمل ترتيب داد، يکي را به سوي بغداد وديگري را به سوي بصره حرکت داد و کسي جز مأموران وي نمي دانستند که حضرت در کدام کجاوه است.ولي آن حضرت در کجاوه اي بود که به سوي بصره حرکت کرده بودند.آنان پس از چندين روز راه پيمايي

در روز هفتم ذي حجّه وارد بصره شدند و آن حضرت را به عيسي بن جعفر بن منصور دوانقي، پسر عموي هارون و عامل وي در بصره تسليم نمودند.

عيسي بن جعفر، آن حضرت را در يکي از حجره هايي خانه خود زنداني کرد و به مدت يکسال در آن زندان،آن حضرت را نگه داشت، و سپس آن حضرت را به بغداد فرستاد.(1)

-------------

منابع:

1- نک : الارشاد ، ص579 ؛ کشف الغمة ، ج 3 ، ص 30 ؛ منتهي الآمال ، ج2، ص212 ؛وقايع الايام ، ص 111

 

 

 

 

 

 

 

شما اینجا هستید: خانه امام موسی کاظم(ع) زندانی شدن امام موسي کاظم(ع) در زندان بصره