حضرت فاطمه زهرا(س)

ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س)

 ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)

اول ذی حجه، سال دوم هجری قمری 

 https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQW4M_587MWEtt76lmZNaNAQ6i61II7j-7g9VuUnhQDGh1dX9ds

  قوام حیات انسان و زیست بنی آدم در کُره زمین بستگی به ازدواج و زندگی مشترک دو جنس مخالف نوع بشر، یعنی مرد وزن دارد. این زندگی مشترک اگر بر اساس باورهای دینی و توحیدی، به ویژه بر مبنای اعتقادی اسلامی پایه گذاری شود، قابل ستایش و تمجید بوده و اثرهای مثبت اجتماعی فراوانی در پی خواهد داشت

دین مبین اسلام برای ازدواج اهمیت فراوانی قائل شده است، به طوری که آن را دوستداشتنی ترین و عزیز ترین چیز در نزد خدای متعال خوانده است. پیامبر خدا(ص) در این باره فرمود: ما بُنیَ فی الاسلام بنائاً احبّ الی الله عزّوجلّ و اعزّ من التزویج (1) و در سخن دیگر آن را نصف دین دانسته و فرمود: من تزوّج فقد اَحرز نصف دینه، فلیتّق الله فی النّصف الباقی(2)

 بدین جهت بزرگان و پیشوایان دینی و مذهبی مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) چه در مقام بیان و چه در مقام عمل به مسئله ازدواج توجه وافی و کافی داشته و برای آن اندیشه و برنامه ریزی می کردند.

یکی از مقدس ترین و پُر فایده ترین ازدواج ها در عالم اسلام، بلکه در جهان بشریت، ازدواج امام علي بن ابي طالب(ع) با دختر پیامبر خدا(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) در مدینة الرسول بود.

هنگامی که رسول خدا (ص) به همراه مسلمانان از مکه به مدینه منوره هجرت کرد، از عمر دختر خردسالش حضرت فاطمه زهرا(س) بیش از هفت بهار نگذاشته بود. ولی پس از دو سال اقامت در این شهر مقدس، دخترش(طبق مقتضیات جغرافیایی جزیرة العرب) به سن ازدواج رسید و بدین جهت افراد سرشناس و از صحابگان معروف پیامبر(ص)، وی را از آن حضرت خواستگاری کردند ولیکن آنان نه مورد پذیرش پیامبر(ص) بودند و نه پذیرش فاطمه زهرا(س). تا این که جوان برومند هاشمی، حضرت امام علی بن ابی طالب(ع) که دست پرورده رسول خدا(ص) و بزرگ شده بیت رسالت و نبوت بود، پا پیش گذاشت و از پیامبر خدا (ص) وی را خواستگاری کرد.

پیامبر (ص) گرچه خود از این امر راضی و شاید سال ها منتظر چنین واقعه ای بود، ولی در عین حال اختیار آن را بر عهده دخترش فاطمه زهرا(س) گذاشت و دخترش بدون هیچ دغدغه ای قبول و از آن استقبال نمود و ازدواج آسمانی آن دو در واپسین ماه های دومین سال اقامتشان در مدینه منوره به وقوع پیوست.

 در باره تاريخ ازدواج آن دو نور الهی، نظرواحدي ازمورخان و سيره نويسان به دست نيامد. در منابع روایی و تاریخی، تاریخ هاي متعددي برای ازدواجشان بيان شده است.

 برخي ربيع الاول سال دوم هجری قمري، برخي روز اول ذي حجّه سال دوم(3)، برخي روز ششم ذي حجّه، برخي نوزدهم ذي حجّه(4)،عده اي محرم سال سوم هجری قمري و گروهي هم ماه صفر سال سوم هجری قمری را بيان کرده اند.(5)

ممکن است علت اختلاف اقوال، به خاطر مراحل ازدواج باشد. مثلاً در اول ذي حجّه سال دوم هجری قمری مسئله خواستگاري مطرح بوده و در روز ششم ذی حجه پيامبر(ص) پس از مشورت با دخترش فاطمه زهرا(س) به حضرت علی (ع) پاسخ مثبت داده و در نوزدهم ذي حجه عقد نکاح آن دو خوانده شده و در محرم سال سوم هجری قمری جشن ازدواج و انتقال حضرت فاطمه (س) به خانه حضرت علی (ع) صورت گرفته باشد.

 البته اين نظر، صرفاً يک احتمال است و آن چه که بسياري از علماي شيعه، از جمله علامه مجلسي(ره)و شيخ عباس قمي(ره) ترجيح داده اند، وقوع ازدواجشان در شب بيست و يکم ماه محرم سال سوم هجري قمری بوده است.(6)

 بدین جهت در کتاب روز شمار تاریخ اسلام، شماره اول(ویژه ماه محرم )، این واقعه میمون و مبارک را به طور تفصیل بیان کردیم.

------------------------------------------------

 منابع:

1- بحار الانوار ، ج 103 ، ص 220 ؛ میزان الحکمة ، ج 2 ، ص 1178

بحارالانوار، ج 100، ص 219؛ الامالی(شیخ طوسی) ، ج 2، ص132 -2

 3- مسار الشيعة ،ص 17

4- وقايع الايام ، ص 106 ، 109 و 126

 5- بحار الانوار ، ج 91 ، ص 192

6- نک : بحار الانوار، ج 43، ص 92 و ج 98 ، ص 196 ؛ وقايع الايام، ص 160

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شما اینجا هستید: خانه حضرت فاطمه زهرا(س) ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س)