حضرت فاطمه زهرا(س)

جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در عرش اعلي

جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در عرش اعلي

گرچه ماه جمادي الثانيه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است، خوشبختانه همين ماه سالروز ميلاد سراسر سرور آن حضرت نيز مي باشد. شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بنا بر روايتي در سوم جمادي الثانيه سال 11 هجري قمري در مدينه منوره و ميلاد آن حضرت در بيستم اين ماه در سال 45 عام الفيل ( يعني سال پنجم بعثت نبوي و هشت سال پيش از هجرت رسول خدا (ص) به مدينه) در مکه معظمه واقع گرديد. ميلاد اين بانوي دردانه سرشت، سرور عالم و عالميان، فخر زنان و آدميان، مادر پاکان و پاکيزکان، همسر مولاي متقيان و دختر خير الانام را به حفيد موعودش حضرت حجت بن الحسن (ع) و به رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي و به همه سادات بني فاطمه و شيعيان و محبان آن حضرت و به ايرانيان ولايت مدار و برپا کنندگان بيرق عدل و حق در سراسر جهان تبريک و تهنيت عرض مي کنم.

  

 زهرا که از فروغش عالم ضيا گرفته         دين نبي ز فيضش نشو و نما گرفته

 مريم زمکتب او درس حيا گرفته            جشني به عرش اعلي بهرش خدا گرفته

 مادر بزرگوار سادات عالم حضرت فاطمه (س) همان نخستين بانويي بود که پس از بعثت پيامبر (ص) به وي ايمان آورد. آري، آن عزيز کسي نبود جز حضرت خديجه کبري(س).

گرچه حضرت زهرا (س) به همراه بقيه پنج تن آل عبا (ع) در واقع و در عالم ذر، پيش از خلقت حضرت آدم و تمامي جن و انس آفريده شده بودند و خلقت بقيه مخلوقات بخاطر خلقت آنان بوده است، ولي به حسب ظاهر آن حضرت در بيستم جمادي الثانيه از دامن پاک مادر مهربان و بانوي فداکاري چون حضرت خديجه (س) ديده به جهان گشود.

خداوند متعال در اثبات حقانيت رسالت رسول خدا (ص) معجزات زيادي را به نمايش درآورد که بسياري از آن ها در قرآن مجيد بروز و ظهور يافت. برخي از اين معجزات درباره بستگان و اقرباي پيامبر خدا (ص) بود که علاوه بر اثبات صحت و حقيقت رسالت آن حضرت، درس بزرگي براي اصحاب و ياران آن حضرت و همه مسلمين در طول تاريخ محسوب مي گردد. به دو نمونه از آن ها اشاره مي کنم: يکي در باره عموي پيامبر (ص) و ديگري درباره دختر آن حضرت.

اما درباره عموي پيامبر(ص): آن حضرت در هنگام رسالت چند عمو داشت که برخي به وي به صورت پنهان و يا آشکار ايمان آوردند(مانند ابوطالب و حمزه)، برخي در سکوت و بي طرفي مانده (مانند عباس) ولي يکي از آنان راه مخالفت و حتي عناد و دشمني و همنوايي و همکاري با سران قريش متعصب و جاهل را در پيش گرفت و آن ابولهب بود.

معجزه خداوند در ارتباط با ابولهب و همسرش اين بود که درباره آنان سوره کوتاهي نازل و آنان را طرد و نفرين کرد.

سوره مسد: بسم الله الرحمن الرحيم . تبت يدا ابي لهب و تب، ما اغني عنه ماله و ماکسب، سيصلي نارا ذات لهب، و امرأته حمالة الحطب، في جيدها حبل من مسد.

با توجه به اين که انسان در همه حال و در تمام سنين و ايام درحال تغيير و تحول است و مومن شدن کافر و کافر شدن مومن در هر حال امکان پذير است، در عين حال قرآن مجيد ابولهب و همسرش را طرد و نفرين کرد. اگر روزي ابولهب و همسرش ايمان مي آوردند، طرد و نفرين قرآن مجيد بي معنا و بي اعتبار مي شد و از اين که با قدرت و اطمينان کامل چنين آيه اي نازل شد، دليل بر صدق گفتار رسول خدا (ص) از طريق وي مي باشد.

اما درباره دختر پيامبر (ص): خوب است بدانيم که عرب جاهلي در عصر ظهور بعثت ازدياد نسل انسان و افتخار و امتيازات وي را تنها از طريق پسر مي پنداشت و براي دختر ارزش و احترامي قائل نبوده و آن را مايه سرافکندگي خويش و خانواده اش مي دانست و بدين جهت هميشه با داشتن پسران زياد و اموال و دارايي هاي فراوان تفاخر و حتي تجاوز و ظلم و ستم مي کرد. خداوند متعال دو فرزند پسر به پيامبر(ص) در مکه معظمه از همسرش خديجه کبري (س) عنايت کرد وليکن آن دو در کودکي وفات يافته و در نتيجه آن حضرت بي پسر ماند. عرب هاي لجوج و متعصب همين را بهانه قرار داده و هر روز بر آن حضرت عيب و ايراد مي گرفتند و مي گفتند وي ابتر(بي عقب و بريده نسل) مانده است. تا اين که در سال پنجم بعثت، خداوند متعال فرزند دختري به وي عنايت کرد که همان فاطمه زهرا (س) بود. پس از تولد اين دختر پاکیزه سرشت، سوره کوتاه ديگري نازل شد و پيامبر(ص) را به آينده اي روشن بشارت داد.

آن سوره، سوره کوثر بود که در آن آمده است: بسم الله الرحمن الرحيم. انا اعطيناک الکوثر، فصل لربک و انحر، إن شانئک هو الابتر.

در اين سوره خداوند متعال به پيامبر (ص) کوثر( يعني خير کثير) را بشارت داد و اين در برابر تهمت ها و بدگويي هاي سران قريش بود که آن حضرت را ابتر خطاب مي کردند. خداوند فرمود خير کثير به تو عنايت کرديم. گرچه اين خير کثير از دختر است وليکن برکت و ثمره اش چنان فراوان و روح افزا خواهد شد که دشمنان را شرمنده و دوستان و محبان را دل زنده مي نمايد. خير کثير فاطمه(س) نسل طيب و طاهر وي بود که به امامت مسلمين منجر گرديد و سادات عالم را رقم زد. خير کثير فاطمه(س) يازده فرزند معصوم و پيشوايان و امامان معصوم است که هدايت و راهنمايي و زعامت مردم را پس از رحلت جدشان حضرت محمد(ص) بر عهده گرفتند و علاوه بر آنان، هزاران نفر از بستگان به اهل بيت(ع) و خانواده هاي آنان که در سايه امامت و ولايت ارشاد مردم را سرلوحه زندگي خويش قرار دادند. هم چنين از آن عصر تا کنون صدها ميلون نفر سادات فاطمي در عالم هستي قدم نهاده و با سرافرازي به سراي ديگر رفته اند و هم اينک ده ها ميليون نفر خود را مفتخر به سيادت مي دانند. ولي نشان و خبري از سران بد طينت و بدگوي قريش نيست و آن ها ابتر و بي عقب مانده اند.

به هر روي، اگر اين خير کثير به ثمر نمي نشست و حضرت فاطمه(س) پيش از ازدواج وفات مي يافت و يا بعد از ازدواج داراي فرزند پسر نمي شد و يا پسران وي به مقام امامت نمي رسيدند، پيش گويي قرآن( العياذ بالله ) اشتباه و خطا مي گشت و آبروي پيامبر(ص) مي رفت و ديگر کسي به اسلام و قرآن اعتنايي نمي کرد.

بدين گونه شد که فاطمه (س) معجزه پيامبر (ص) و معجزه قرآن مجيد قرار گرفت. آري، به راستي فاطمه (س) معجزه بزرگ قرآن و خير کثيري بود که خداوند متعال به جهان بشريت عنايت کرد.

 

فاطمه زيباترين نام ها     فاطمه خود بر ترين اعجازها

 

فاطمه تفسير ياسين است و بس    باغ هستي را گل آذين هست و بس

 

فاطمه علامه ساز مکتب است           فاطمه آموزگار زينب است

 

بسي خوش حال و خوشنودم که نظام جمهوري اسلامي ايران بخاطر ولايتمداري و سرسپردگي ملت ايران به مقام شامخ رسالت و امامت و با درايت و تيز بيني خود اين روز بزرگ را " روز مادر " و " روز زن " نام گذاري کرد تا به ياد حضرت فاطمه (س) همه مردم از کوچک و بزرگ از مادرشان تقدير و تشکر نموده و همه مردان از زحمات همسرانشان تجليل نمايند.

اما درباره روز مادر، حضرت فاطمه زهرا (س) درباره ارزش معنوي مادران و لزوم احترام و تکريم آنان فرمود: إلزَم رِجلها فإن الجنة تحت اَقدامها؛ در خدمت مادر باش، زيرا بهشت زير پاي مادران است.( نهج الحياة، محمد دشتي، ص 312 )

شما اینجا هستید: خانه حضرت فاطمه زهرا(س) جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در عرش اعلي