سایر فعالیت ها

سفر عبادی حج در سرزمین وحی

سفر حج تمتع در سال 1444 هجری قمری

امسال نیز توفیقی حاصل شد به همراه کاروانی از شهرستان ساری عازم حج تمتع شدم. این سومین حج تمتع من به عنوان معین کاروان می باشد که در طول عمرم نصیبم شده است.

پرواز ما از فرودگاه شهدای ساری در روز دوشنبه هشتم خرداد و بازگشت ما نیمه شب جمعه پانزدهم تیر بوده است که مدت حضور ما در سرزمین مدینه و سرزمین مکه و عرفات، مشعر و منا حدود 38 روز طول کشیده است.

تعداد زائران 180 نفر و پنج نفر نیز عوامل کاروان بودیم. مدیر کاروان حاج محمد آدینه و روحانی کاوان حجت الاسلام ابوالقاسم احمدی راد بوده اند.

تلاش پیگیر من برای بررسی اعمال و تصحیح نماز زائران بسیار اثربخش بوده است. علاوه بر انجام وظایف یک روحانی در کاروان، ابراز احساسات و رابطه بین مردم با نهاد روحانیت از طریق اخلاق حسنه و رفتار نیکوی روحانیون کاروان، نمود جالب و فراموش نشدنی داشته است.

در این سفر عبادی و عرفانی، زائران کاروان هر یک از روحانیون کاروان را محرم راز خود دانسته و ناگفته های نزد دیگران را نزد آنان به صورت صریح و آشکار بیان و از آنان راه حل می طلبیدند. اگر بخواهم در یک جمله رابطه بین مردم و نهاد روحانیت را متذکر گردم، باید سفر حج تمتع را به یاد آوریم که عاشقانه به روحانیون احساس محبت کرده و از سوی آنان با تمام قوت و همت یاری می گرفتند و با رضایت به وطن بر می گشتند. خدای سبحان را از این بابت باید شکر بی پایان نماییم(لئن شکرتم لازیدنکم).

نکته بعدی، رفتار خوب مسئولان و ماموران سعودی با ایرانیان، از جمله روحانیان بوده است، که به نظر می رسد بی سابقه بوده است. در هیج جایی بی احترامی و حرمت شکنی از آنان گزارش نشده است. خودم بارها احترام آنان را از نزدیک مشاهده کردم.

البته محدودیت هایی برای زیارت روضه رضوان و بقیع در مدینه منوره و همین طور طواف خانه خدا در مکه معظمه به وجود آوردند، که شکننده و آزاردهنده بود، ولی برای نظم بهتر موسم حج و کنترل زائران، چنین رویه هایی در پیش گرفتند که بخشی قابل پذیرش و بخشی قابل نقد و انتقاد است.

نکته دیگر، احترام سایر مسلمانان به مردم و زائران ایرانی است، که خیلی ها ابراز محبت و شادمانی می کردند و مردم ما را پیروز میدان سیاست جهانی می دانستند. حقا و انصافا رهبری پیامبرگونه مقام مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) مردم ایران را در دنیا سربلند کرده است. یک ایرانی افتخار به ایرانی بودن خود می کرد. حتی آن هایی که مقداری از وضعیت داخلی کشور ناراضی بودند، با دیدن چنین نگرشی احساس افتخار می کردند.

برنامه ترددی به مشاعر مشرفه بسیار خوب و روان بوده است. ولی پیاده روی ها برای رفتن به حرم در مکه و همین طور در منا برای رمی جمرات بسیار طولانی و خسته کننده بوده است. بیماری تغییر آب و هوا بسیار زیاد بوده است. شاید تمام زائران حداقل یکبار طعم بیماری چند روزه را چشیده اند.

همه این ها برکت و رحمت است و بی تردید رمز و رازی در آن ها است که ما از آن ها بی خبریم. همان گونه که امام زین العابدین(ع) فرموده است: حُجّوا وَ اعْتَمِروا تَصِحَّ اَبْدانُـكُمْ وَ تَتَّسِعْ اَرْزاقُكُمْ وَ تُـكْفَوْنَ مَؤوناتِ عِيالِكُمْ. وَ قالَ: الحاجُّ مَغفورٌ لَهُ و مَوجوبٌ لَهُ الجَنَّةُ و مُستَأنَفٌ لَهُ العَمَلُ و مَحفوظٌ فىأهلِهِ و مالِهِ؛ به حج و عمره برويد تا تندرست بمانيد، روزيتان زياد شود و خرجى خانواده تانتأمين گردد. حاجى آمرزيده است و بهشت بر او واجب است و اعمالش از نو آغاز مى گرددو خانواده و مالش محفوظ مى ماند. 

امیدوارم خدای منان از من و از تمام زائران کاروان 30023 ساری و تمام زائران بیت الله الحرام به شایستگی قبول فرماید و همه را مورد عفو و بخشش خود قرار دهد. آمین. سید تقی واردی

 

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها سفر عبادی حج در سرزمین وحی