سایر فعالیت ها

ديدار با آيت الله علوي گرگاني

چهارشنبه سي ام شهريور سال 1390 به اتفاق رئيس، مديران و اعضاي هيأت علمي مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي ديداري با آيت الله علوي گرگاني(از مراجع معظم تقليد شهر مقدس قم) در بيت معظم له واقع در خيابان شهدا(صفائيه) داشتيم.

 

در اين ديدار گزارشي از فعاليت هاي پژوهشي مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، به ويژه در زمينه تدوين اصطلاح نامه هاي مختلف علوم اسلامي و لزوم مديريت دانش هاي اسلامي در حوزه علميه قم با روش هاي نوين سازماندهي اطلاعات، توسط حجت الاسلام يعقوب نژاد ارائه گرديد. سپس آيت‌الله سيد‌ محمدعلي علوي‌گرگاني با مفيد و ارزشمند دانستن فعاليت هاي پژوهشي بخش هاي مختلف دفتر تبليغات اسلامي اظهار داشت: دفتر تبليغات اسلامي طي سالياني که از تاسيس آن مي گذرد فعاليت هاي گسترده و ارزشمندي را انجام داده و منشا خدمات خوبي بوده است که قابل تقدير مي باشد.
وي با اشاره به روايتي از اميرمومنان حضرت علي(ع) که  در پاسخ به سوالي در مورد اينکه علم چيست ؟مي فرمايند استماع، تعلم و نشر آن،افزود: همانگونه که در پاسخ حضرت متوجه مي شويم علم تنها استماع و تعلم نيست بلکه بايد علوم را منتشر کرد ، که کمتر به اين مساله توجه مي شود.
وي در ادامه آيه شريفه " الذين يبلغون رسالات الله " را مورد اشاره قرار داد و فرمود : شما بايد طبق آيه شريف قرآن مبلغان رسالات الله باشيد و فعاليت هايي که شما در مرکز اطلاعات و مدارک انجام داده ايد صورتي از اين آيه شريفه است وهر كاري براي موفقيت بايد حساب شده، منظم و با علم و آگاهي انجام شود.
وي افزود: دنيا به علم و قدرت وابسته بوده و جهان  در آينده در اختيار کساني است که در مسيرپيشرفت علوم قرار دارند و هرکس که در اين مسير حرکت کند به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته و قدرت بيشتري خواهد داشت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود فراهم آوردن زمينه براي تسهيل و تسريع در امر پژوهش علوم ديني و قرآني را حايز اهميت دانست و فرمود : تهيه دايره المعارف ها، اصطلاح نامه ها و نرم افزارهاي فقهي و اسلامي زمينه را براي علم آموزي طلاب و تبليغ دين فراهم مي آورد.
آيت الله علوي گرگاني تصريح كرد: زمينه براي فعاليت و تحقيق در عرصه علوم و معارف ديني و الهي بسيار گسترده بوده و همه طلاب و علماي حوزه هاي علميه بايد با احساس مسئوليت نسبت به اين امر اهتمام ويژه اي داشته باشند.
وي با اشاره به برنامه ها و اقدامات مركز اطلاعات و مدارك اسلامي خاطرنشان كرد: موضوع بندي و تهيه فهرست ها و نمايه ها براي علوم مختلف بسيار مهم و تأثيرگذار است و علماي قديم نيز به اين مسئله توجه داشته اند.

وي افزود : فعاليت هاي مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي مايه افتخار عالم اسلام است .
ايت الله علوي گرگاني در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از ابزار نوين روز براي تبليغ دين بيان داشت: فعاليت شما در دفتر تبليغات اسلامي در حقيقت نوعي زمينه‌سازي براي فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي علما و فقها است و خدمت بسيار بزرگي محسوب مي‌شود.
وي تصريح کرد:رشد و گسترش علوم و معارف اسلامي در سطح جهان مرهون انقلاب اسلامي، مجاهدت امام راحل(ره) و خون پاك شهيدان است.
وي بر تبليغ معارف اسلام ناب و آموزه هاي ديني در جامعه تأكيد كرد و گفت: امروز مسئولان در هر پست و مقامي كه هستند بايد به گونه اي خدمتگزار مردم باشند كه آحاد جامعه حلاوت اسلاميت و نعمت نظام اسلامي را درك كنند.

شما اینجا هستید: خانه سایر فعالیت ها ديدار با آيت الله علوي گرگاني