و سایر موضوعات

کارهاي فرهنگي در عمره

پرسش: با عرض سلام و خسته نباشيد. داشتم جستجو مي کردم که چه فعاليت هاي فرهنگي در حج مي توان انجام داد که با پايگاه شما آشنا شدم.حال با توجه به اينکه شما به عمره ي مفرده مشرف شده ايد و با يک عالم وهابي نيز صحبت کرده ايد مي خواستم ببينم چه پيشنهادي براي کساني که قصد رفتن به عمره مفرده براي انجام کار هاي فرهنگي دارند، داريد؟

با تشکر. امين اسلامي

پاسخ: سلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

بستگي دارد که کار فرهنگي چه کاري باشد . يکي به عنوان روحاني ، يکي به عنوان ذاکر و مداح ، يکي به عنوان کارپرداز امور فرهنگي بعثه ، يکي به عنوان راهنماي دانش جويان عمره گزار و امثال ذالک به عمره مشرف مي شود و هر کدام وظايف تعريف شده اي دارند .

 

اصولا روحانيون کاروان ها در بين همه کساني که مسايل فرهنگي حج و عمره را برعهده دارند ، وظايفي بس خطير تر و سنگين تر بر دوش خود احساس مي کنند . از يک طرف بايد زايران کاروان را از جهت روحي و رواني و از جهت علمي و فقهي آماده انجام حج و يا عمره نمايند ، که خود کاري سنگين و پر مشقت است . از يک طرف مراقب رفتار دست اندرکاران مديريتي به ويژه خدمه هتل ها و راننده ها با زايران باشند . هم چنين در حفظ حجاب و عفاف بانوان زاير بايد مراقب بوده و راه هاي اهانت و بهانه دشمنان را به بندند . از طرف ديگر زايران با امواج خروشان تبليغات ضد شيعي وهابيان روبرو مي شوند و شبهات و پرسش هاي عوامانه اي که در بين آنان پخش و شايع مي کنند ، مي تواند تأثير گذار باشد و ايمان و عقايد آنان را هدف قرار دهد . در چنين وضعيتي روحانيون بايد با منطق ، دور انديشي و بيان سليس و توان مجاب نمودن دشمن ، در برابر وهابيون متحجر و ناصبي هاي مسلمان نماها ايستادگي و تبليغاتشان را خنثي کنند و از جانبي بايد زايران را متوجه و شبهات ايجاد شده را برطرف و در واقع پاد زهري به کار اندازند .

 

علاوه بر اين ، بسا با دوستان انقلاب اسلامي از کشورهاي ديگر و با شيعيان مظلوم ساير بلاد اسلامي در آن جا مواجه مي گردند که اين مسئله يک فرصت استثنايي است تا با آنان گفت و گو ودر صورت امکان ، ارتباط دايمي برقرارنمايند .

 

بيش از هرچيز يک روحاني يا هرکسي که کار فرهنگي حج و عمره را بر عهده مي گيرد ، اولا بايد اخلاص داشته و از جهت معنوي آماده انجام چنين امر مهم را داشته باشد . ثانيا اطلاعات و دانش لازم را داشته باشد و ثالثا به يکي از زبان هاي رايج دنيا ( از جمله عربي ، انگليسي و فرانسه ) بتواند گفت و گو نمايد.

 

اميدوارم خداي بزرگ توفيق انجام اين امر مهم را به شما عنايت فرمايد. 

شما اینجا هستید: خانه و سایر موضوعات کارهاي فرهنگي در عمره