علما و روحانیان

يادبود دومين سالگرد درگذشت حجت الاسلام سعيد مسعودي

اول مهر امسال مصادف با دومين سالگرد روحاني تلاشگر و محقق و دانش پژوه اسلامي " جناب حجت الاسلام والمسلمين سعيد مسعودي " است. وي در نيمه شب اول مهر سال 1388 هجري شمسي بر اثر نارسايي قلبي پيش از رسيدن به بيمارستان وليعصر (ع) شهر مقدس قم وفات يافت.

 

مرحوم مسعودي در پانزدهم فروردين  1338 در شهر تهران ديده به جهان گشود و پس از طي مراحل آموزش ابتدايي ، راهنمايي و متوسطه در مدارس دولتي تهران و اخذ مدرک فوق ديپلم از دانشگاه شيراز ، با شوق و اشتياق وارد حوزه علميه قم شد و به تحصيل علوم و معارف اسلامي اشتغال يافت و سال هاي زيادي در دروس خارج فقه و اصول مجتهدين حوزه تلمذ نمود و در اواخر عمر پُربرکتش موفق به اخذ مدرک سطح چهار ( دکترا ) در رشته تخصصي تفسير قرآن گرديد. وي علاوه بر تحصيل و تحقيق در حوزه علميه قم ، در دانشگاه تدريس مي نمود و در هفته چند بار راه طولاني بين قم - تهران و اهواز را طي و به طور مرتب و منظم در کلاس درس خويش در دانشگاه شهيد چمران اهواز حضور پيدا مي نمود.

دکتر مسعودي قريب به هشت سال با مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي ( وابسته به معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ) همکاري داشته و در تدوين اصطلاح نامه ، فرهنگ نامه و نمايه سازي منابع علوم اسلامي مشارکت فعال داشت.

حجت الاسلام مسعودي از جهت حسن خُلق ، خوش رويي ، بردباري و متانت در بين همگان معروف و مشهور بود و با همه همکاران رفاقت و صميميتي خاص داشت و به همين جهت فقدان وي ضايعه بزرگي براي عالم روحانيت بوده و اندوه رحلت وي فراموش شدني نيست.

وي از رزمندگان جبهه هاي حق عليه باطل و از جانبازان جنگ تحميلي و از اساتيد فعال دانشگاه شاهد تهران و شهيد چمران اهواز و از روحانيان متعهد‍، ولايتمدار ، باثبات و دلسوز بود و با سازمان حج و زيارت نيز همکاري داشت و آخرين سفر زيارتي عمرده مفرده وي مرداد سال 1388 بود .

ضمن عرض تسليت مجدد اين روحاني والا مقام ، به استحضار مي رسد که همکاران و دوستان وي در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي روز يکشنبه 3 / 7 / 1390 همزمان با ايام شهادت امام جعفر صادق (ع) بعد از نماز جماعت ظهر و عصر ، در سالن نماز خانه ياد و خاطره وي را گرامي داشته و براي ايشان فاتحه و صلوات قرائت مي کنند.

در پايان به يادداشت پسر فاضل وي جناب آقا مصطفي مسعودي که درباره زندگي و خصوصيات اخلاقي مرحوم پدرش نوشته توجه فرماييد :
حجه السلام و المسلمين سعيد مسعودي در ۱۵ ام فروردين ماه ۱۳۳۸ در محله تهران‌نو ديده به جهان گشود. پرشور و پر تحرک و در عين حال مهربان و مودب بودن خصوصياتي است که بر آن‌ها همه‌ي اهالي اين محله قديمي و همه هم بازي‌هاي آن دوران او اتفاق نظر داشته‌اند.


جديت و پشتکار او از همان زمان، از وي شخصيتي مستقل و پرتلاش ساخته بود که در کنار تحصيلات مرسوم مدرسه، تحصيل علوم قرآني و زبان‌هاي خارجي را دنبال مي‌کرد و در عين حال هر از گاهي به حرفه‌اي وتلاشي اشتغال مي‌ورزيد. پايان تحصيلات او در رشته‌ي الکترونيک دانشکده فني دانشگاه شيراز مصادف با ايام پيروزي انقلاب اسلامي ايران بود و ايشان در تهران يا شيراز مشتاقانه و پرشور به فعاليت‌هاي انقلابي خود مي‌پرداخت. سرانجام پس از پايان تحصيلات دانشگاهي، حوزه‌ علميه قم را براي ادامه تحصيل برگزيد و ساکن شهر مقدس قم گرديد. شهري که تا آخرين روز حيات خويش در آن اقامت داشت و در نخستين ساعات يکم مهرماه ۱۳۸۸ در سن ۵۰ سالگي و در بيمارستان حضرت ولي عصر عج الله تعالي فرجه الشريف، در آن ديده از جهان فروبست. سخن گفتن از اين پدر مهربان، فرزند صالح و دوست صديق بسيار دشوار بوده و هست چرا که با گذشت ۲ سال از عروج غم‌انگيزش، باور نبودنش هنوز آسان نيست. چهره‌ي مهربان و روي گشاده‌ي او از خاطر هيچ کس محو نخواهد شد. به اقتضاي اين مجال و به منظور آشنايي بيشتر با تحصيلات و تلاش‌هاي ايشان در علوم ديني به محضر دوست و هم‌بحث قديمي ايشان، استاد گرانقدر حوزه حضرت آيه الله العظمي مقدم مدظلّه العالي شرفياب شديم. ايشان در مورد مرحوم سعيد مسعودي رحمه الله اينگونه فرمودند:
مرحوم سعيد مسعودي رحمه الله عليه بعد از طي دوره ي مقدماتي دروس حوزوي، مباحث ادبي، منطقي و بلاغت بيان، دوره‌ي اول مباحث “اصول فقه” را از استاد صالحي مدظلّه العالي کسب فيض کردند و “رسائل” را از محضر استاد آيه الله اعتمادي مدظلّه العالي و “کفايه” را از محضر حضرت آيه الله ستوده رحمه الله عليه استفاده کردند و در دوره‌ي عالي فقه و اصول، “خارج اصول” را در خدمت حضرت آيه الله العظمي سبحاني مدظلّه العالي بودند و “خارج فقه” را در محضر حضرت آيه الله العظمي نوري همداني مدظلّه العالي کسب فيض نمودند.
مرحوم استاد حجه السلام و المسلمين مسعودي رحمه الله عليه در درس و بحث بسيار فعال ، جدي و کوشا بودند و از آثار اين جديت اينکه ايشان ضمن طي دروس معمول در حوزه، در بخش آموزش عالي دفتر تبليغات اسلامي هم شرکت کردند و در يک دوره ۴ ساله موفق به اخذ مدرک کارشناسي در رشته معارف اسلامي شدند و مشغول تدريس در دانشگاه گرديدند.

ايشان با ادامه‌ي تحصيل و تحقيقات جدي در مرکز تحقيقات دفتر تبليغات اسلامي در تاليف کليد نامه‌ي چند کتاب مرجع در علوم حوزوي نقش موثر و جدي داشتند. و در همين راستا همزمان با فعاليت‌هاي تحقيقي در رشته‌ي فقه و اصول، موفق به اخذ دکتري در رشته‌ي معارف اسلامي نيز گرديدند.
از جمله ديگر نقاط درخشان زندگي استاد رحمه الله، برخورداري از فضائل اخلاقي و روحيات ويژه‌ي يک بنده‌ي مخلص خداوند متعال بود که مورد توجه همه‌ي دوستان و آشنايان قرار مي‌گرفتند و بسيار دوست داشتني و مورد تقدير بزرگان حوزه بودند.
علاوه بر همه‌ي اين‌ها خصوصيت مهم و قابل توجه ديگر در استاد اين بود که ايشان رحمه الله عليه داراي روحيه انقلابي و جهادي بودند که اين موضوع در نوع زندگي و تحصيل و تدريس و تحقيقات ايشان بطور جدي اثرگذار بود. ايشان در جريان پيروزي انقلاب نقش فعال داشتند و در دوران جنگ تحميلي و دفاع مقدس بارها درس و بحث را رها کرده و خالصانه براي دفاع از حريم دين حق و انقلاب اسلامي در جبهه‌ها شرکت کردند که حقيقتا قابل تقدير است.

شما اینجا هستید: خانه علما و روحانیان يادبود دومين سالگرد درگذشت حجت الاسلام سعيد مسعودي