بستگان رسول خدا(ص)

کتابی در باره همسران رسول خدا(ص)

کتاب «نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امير مومنان(ع)» نوشته سيدتقي واردي از سوي موسسه بوستان کتاب تجديد چاپ شد.

به گزارش ايبنا، اثر حاضر درصدد شفاف کردن ديدگاه و مواضع فکري همسران رسول‌ خدا(ص) پس از ايشان است تا ابهام‌ها و شبهه‌ها برطرف و گامي در ايجاد وحدت اسلامي برداشته شود.

http://img1.tebyan.net/big/1389/10/1032372075982211471451078913035138164177101.jpg«اي پيامبر، به همسرانت بگو: اگر شما خواهان زندگي دنيوي و تجملات آن هستيد، بياييد تا من مهريه (و حق و حقوق) شما را ادا و همگي را به نيکي و خرسندي رها کنم (طلاق دهم)، ولي اگر خواهان خدا و رسول او و مشتاق سراي قيامت هستيد، [بايد قناعت پيشه کرده، از تجملات دنيوي چشم بپوشيد]، پس همانا خدا از ميان شما اجر و پاداش بزرگي به نيکوکاران عطا خواهد کرد (احزاب، آيه 28- 29)»
اين دو آيه و تعدادي از آيات سوره احزاب و برخي از آيات سوره‌هاي ديگر قرآن کريم، درباره رفتار و کردار همسران رسول ‌خدا(ص) و برداشت‌هاي آنان از زندگي و نحوه هم‌زيستي با پيامبر خدا(ص) است. البته بسياري از آنان، بانوان با فضيلت و صاحب‌نام و نسب بوده‌اند که افتخار همسري و زندگي مشترک با رسول ‌اعظم(ص) را پيدا کرده بودند و چه بسا در ياري رسول ‌خدا(ص)، نشر دين اسلام، آگاه‌سازي مردم و جذب توده‌ها به آيين آسماني پيامبر خدا(ص) تلاش‌هاي عظيمي به عمل آوردند.

چند تن از آنان در زمان حيات رسول ‌خدا(ص) وفات کردند و بقيه در هنگام رحلت آن حضرت زنده و دوران خلفا را درک کرده بودند و در عصر خلفا، داراي مکانت و جايگاه ممتازي شدند. به همين جهت، رضايت‌مندي و يا عدم خرسندي هريک از آنان با شخصي که به خلافت مي‌رسيد، بسيار اثرگذار و در رويکرد مسلمانان نسبت به خليفه و دستگاه خلافت وي، تاثير به‌سزايي داشت.

در عصر دو خليفه نخستين (ابوبکر و عمر) به دليل تازه بودن رحلت پيامبر(ص) و تلاش همسران وي در پاسداشت حرمت و قداست آن حضرت و همچنين به خاطر برقراري ارتباط نسبي برخي از همسران رسول ‌خدا(ص) با خلفا، نقش بيشتر آنان مثبت بود و بين آنان و آن دو خليفه نخست، مساله خاص و حادي به وجود نيامد، اما پس از آن که همسران رسول ‌خدا(ص) از يک سو با دوران پيامبر(ص) فاصله گرفتند و تجربه هم‌زيستي با دو خليفه را پشت سر گذاشتند و از سوي ديگر، موقعيت بهتر و مستحکم‌تري در ميان مردم پيدا کردند و جامعه مسلمين براي نظر و گفتارشان احترام ويژه‌اي قائل بود، لذا ديدگاه و رفتار برخي از آنان تغيير کرد و به سمت و سوي مخالفت و حتي ضديت با خليفه وقت سوق داده شد که آثار ناگواري در جامعه اسلامي آن عصر بر جاي نهاد و حتي پس از آن نيز آثار شگرفي در پي داشت.

يکي از فرازهاي حساس زندگاني همسران رسول ‌خدا(ص) دوران کوتاه حکومت امير مومنان علي‌بن ابي‌طالب(ع) بود که تعدادي از آن بانوان نسبت به شخص آن حضرت و حکومت «عدالت‌محور» وي، حساسيت خاصي نشان دادند و رفتار و کرداري در پيش گرفتند که تبعات و آثار مهمي به وجود آورد.

همين مساله، نويسنده اين اثر را بر آن داشته تا به بحث و بررسي اين مرحله از حيات سياسي و اجتماعي همسران رسول ‌خدا(ص) از جهت تاريخي بپردازد و نقش آنان را در حکومت و خلافت امير مومنان(ع) بازخواني و نمايي از آن عصر ملتهب را ترسيم کند.

مطالعه و بررسي چنين مساله‌اي مي‌تواند محققان و انديشمندان را در دستيابي به حقايق و واقعيت‌هاي تاريخي که مصدر و مبدا بسياري از اختلاف‌هاي فکري و عملي مسلمانان شده است، ياري و آنان را در داوري نسبت به قضاياي آن عصر، همراهي کند.

به اعتقاد نويسنده اين اثر، علم و آگاهي نسل حاضر از شيوه‌هاي حکومتي امير مومنان(ع) در زنده کردن سيره رسول ‌خدا(ص)، استقرار عدالت اجتماعي، احترام به خواسته‌هاي مشروع توده‌هاي مردمي و واکنش‌هاي هوشمندانه او در برابر مخالفت‌هاي بدانديشان و بدکاران، مي‌تواند الگوي مناسبي براي زمامداران اسلامي (از جمله دولت‌مندان نظام جمهوري اسلامي ايران) باشد تا در پيشبرد اهداف متعالي اسلام و مقابله با چالش‌ها و بحران‌هاي اجتماعي و سياسي از آن حضرت درس‌آموزي داشته باشند.

اين کتاب مي‌تواند هدف‌ها و برداشت‌هاي مختلفي در پي داشته باشد، ولي موضوع نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امير مومنان(ع) در پي تحقق دو هدف بوده است:
1. شفاف سازي نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در قضاياي دوران حکومت امام‌ علي‌بن ابي‌طالب(ع).
2. تصحيح و ترميم برداشت‌ها و نگاه‌هاي ناصواب (شيعه و اهل سنت) نسبت به همسران رسول ‌خدا(ص).

نويسنده کتاب حاضر ( حجت الاسلام والمسلمين سيد تقي واردي ) اعلام مي‌دارد که بي‌ترديد درباره هيچ‌يک از همسران رسول‌ خدا(ص) پيش‌داوري نکرده، تنها با استناد به احاديث و روايات، رفتار و کردارشان را در ترازوي قضاوت خوانندگان خواهيم گذاشت تا خودشان داوري کرده و حق و باطل را از يکديگر جدا کنند.

ساختار اصلي اين کتاب از سه بخش تشکيل يافته و ساير عناوين فرعي در اين سه بخش تنظيم شده‌اند که عبارتند از:
بخش نخست: کليات که دربردارنده دو فصل مستقل، ولي مرتبط با بخش اصلي کتاب است و آن دو عبارتند از: فصل اول: همسران رسول ‌خدا(ص). فصل دوم: امام ‌علي‌بن ابي‌طالب(ع).

بخش دوم: تعامل همسران رسول ‌خدا(ص) با امير مومنان(ع) که در برگيرنده سه فصل اصلي به اين شرح است: فصل اول: روابط متقابل همسران پيامبر(ص) با امير مومنان(ع) پيش از حکومت آن حضرت. فصل دوم: نقش‌آفريني همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امام‌ علي‌بن ابي‌طالب(ع). فصل سوم: مواضع همسران رسول‌ خدا(ص) پس از شهادت امير مومنان حضرت علي(ع).

بخش سوم: نتيجه‌گيري بحث‌هاي گذشته، که حاوي پنج عنوان است.

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از آيات، روايات، اعلام و موضوعات نيز درج شده است.

چاپ دوم کتاب «نقش همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امير مومنان(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 316 صفحه و بهاي 50000 ريال راهي بازار نشر شد.

شما اینجا هستید: خانه بستگان رسول خدا(ص) کتابی در باره همسران رسول خدا(ص)