امام مهدی المنتظر(ع)

وظايف جوانان در عصر انتظار

وظايف جوانان در عصر انتظار

«وظايف جوانان در عصر انتظار» يکي از بحث هاي مفيد و بلکه لازم براي جوانان پيرو مکتب اهل بيت (ع)، از جمله دانش جويان و طلاب حوزه هاي علميه است تا از اين طريق درک صحيح و درستي از شيعه بودن خويش و مهيا شدن براي ظهور آفتاب عالم تاب جهان هستي حضرت حجت بن الحسن العسکري (ع) پيدا نمايند. مقدمه همه این ها معرفت خود امام زمان(ع) و فضایل و مناقب بی بدیل وی می باشد که اوصاف آن از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است. از خدای بزرگ باید استمداد بطلبیم که معرفت آن حضرت را برای ما مقدر نماید. چه این که به گفته رسول خدا(ص): من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة. 

شيخ كلينى و غير او از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت كرده اند که آن حضرت اين دعا را تعليم زراره فرمود: كه در زمان غيبت و امتحان شيعه بخوانند:
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.
خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى شوم.

به هر روی، اين نوشته را که حاوی جوانان از منظر معصومین(ع) و هم چنین وظایف آنان در عصر انتظار است، تقديم مي کنم به همه جواناني که مي خواهند شيعه واقعي آن حضرت بوده و در قيام و حکومت جهاني وي حضور چشمگير داشته باشند:

 جوانان از منظر معصومين (ع)

 الف - پيامبر اکرم (ص): اوصيکم بالشباب خيراً، فانّهم ارقّ افئدة. انّ الله بعثني بشيراً و نذيراً فحالفني الشباب و خالفني الشيوخ.

يعني: شما را در باره نيکي و خير جوانان سفارش مي کنم، چه اين که آنان داراي رقيقترين و نرم ترين دل ها هستند. بدرستي که خداوند متعال مرا به مقام بشير و نذير ( يعني پيامبري ) بر انگيخت. پس جوانان با من موافقت و همراهي کردند وليکن سالخوردگان و کهن سالان با من مخالفت نمودند.

ب - امام جعفر صادق (ع): عليک بالاحداث فانّهم اسرع الي کل خير.

يعني: شما را به نونهالان(و جوانان) سفارش مي کنم، زيرا آنان در رسيدن به خير و نيکي از همه پيشتاز ترند.

در اين دو روايت، توجه اسلام و پيشوايان ديني در ارتباط با جوانان و اهميت دادن به آنان وعنايت بخشي به افکار و ايده هاي آن ها کاملا مشهود و محسوس است و دل نگراني هاي اولياي الهي درباره جوانان قابل فهم و درک است.

جالب توجه است که غالب تشکيل دهندگان نهضت بزرگ حضرت حجت (ع) را جوانان تشکيل مي دهند. حضرت علي (ع) در اين باره فرمود: ياران قائم (ع) همه از قشر جوان اند. سالخورده در بين آنان اندک است. نسبت سالخورده ها بر جوانان چون سرمه براي چشم و نمک براي طعام است.

هم چنين روايت شده است که چند روز پيش از قيام حضرت حجت (ع) فردي از جانب وي به مکه مي رود و زمينه قيامش را فراهم مي کند. در توصيف آن شخص مطالبي گفته شده، از جمله اين که او سيد حسيني و يا سيد حسني است. هم چنين گفته شد که وي غلام است که در لسان عربي واژه"غلام" براي مفهوم جوان به کار برده مي شود. يعني نخستين فرستاده آن حضرت به مکه مکرمه يک جوان است. همان گونه که نخستين فرستاده رسول خدا(ص) به يثرب(مدينه منوره) يک جوان کم سن و سال به نام مصعب بن عمير بود. بدين لحاظ موقعيت جواني از منظر اسلام موقعيت ممتازي است و جوانان پيرو مکتب اهل بيت(ع) بايد توجه داشته باشند که گرچه به فرموده پيشوايان معصوم(ع) جوانان آماده پذيرش هر نيکي و خيري هستند، وليکن اگر اين موقعيت با تحصيل علم و دانش و تهذيب نفس توآم گردد بي ترديد ارجحيت و افضليت خاصي پيدا کرده و آرزو و آمال بلند رسول خدا (ص) را محقق تر مي نمايد.

 مسئوليت هاي جوانان در عصر انتظار

 

مسئوليت ها و وظايف جوانان در عصر انتظار را بايد به سه دسته تقسيم کرد :

وظايف جوانان نسبت به خود

1) فراگيري علم و دانش و مجهز شدن به دانسته ها و آگاهي هاي روز. قرآن کريم در آيات متعدد اين وظيفه را تبيين کرد، از جمله فرمود: هل يستوي الذين يعلمون والذين لايعلمون.

رسول گرامي اسلام (ص) نيز فرمود: فراگيري علم در جواني همانند نقش بر سنگ است ولي در دوران پيري همانند نقش بر خاک است که به زودي زايل مي گردد.

2) تلاش و کوشش و فعاليت علمي و فرهنگي. بايد توجه داشت که صِرف تحصيل علم براي يک جوان کافي نيست، بايد در کنار آن تلاش و کوشش علمي و فرهنگي داشته باشد. خمودي و تن پروري را از خود دور کند.

پيامبر اکرم (ص) فرمود: هر شب ملائکه هاي آسمان به زمين مي آيند و ندا سر مي دهند که اي فرزندان آدم تلاش کنيد و کوشش نماييد.

3 ) تهذيب نفس و کسب فضايل اخلاقي.

گرچه تهذيب نفس براي همه جوانان زيبنده و زينت بخش است وليکن براي جوانان منتظر ظهور يک حتميت و ضرورت محسوب مي گردد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد که از ياران حضرت قائم (ع) باشد، بايد منتظر باشد و در اين حال به پرهيز کاري و اخلاق نيکو رفتار نمايد. پس چنانچه بميرد و پس از مردنش قائم (ع) به پاخيزد، پاداش او همچون پاداش کسي خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است. پس کوشش کنيد و در انتظار بمانيد. گوارا باد شما را اي گروه مشمول رحمت خداوند.

4) اجتناب از گناه و معصيت.

امام زمان (ع) در توقيع شريفي که به مرحوم شيخ مفيد (ره) رسانده است فرمود: تنها چيزي که ما را از آنان(شيعيان) پوشيده مي دارد، همانا چيزهاي ناخوشايندي است که از ايشان به ما مي رسد و خوشايند ما نيست و از آنان انتظار نمي رود.

5) تدين و تعهد.

اظهار دين داري و منفعل نبودن دربرابر بي دينان و هم چنين پايبندي به تعهدات ديني و استقامت در انجام اعمال ديني و مذهبي و رنگ عوض نکردن در محيط هاي آلوده ، از وظايف جوانان منتظر است.

6) خوش خُلقي.

رفتار نيکو و برخورد خوب با ديگران و دوري از تعصب ها و لجاجت هاي بي منطق و پذيرش گفتار حق اگر چه از مخالف باشد، از نشانه هاي مثبت جوانان منتظر است.

7) آگاهي و بصيرت ديني.

دين داري غير از بصيرت ديني است. چه بسا انسان هايي دين دارند ولي بصيرت ديني ندارند. اين گونه دين داران در عصر امام علي(ع) و فرزندانش امام حسن مجتبي(ع) و امام حسين شهيد(ع) درد سر هاي زيادي براي آن بزرگواران به وجود آوردند.امام علي(ع) هنگامي که صداي قرائت زيباي يکي از همين دين داران بي بصيرت را شنيد به اطرافيانش فرمود: رُبّ تال القرآن والقرآن يلعنه.

وظايف جوانان نسبت به جامعه

جوانان منتظر علاوه بر خود ، نسبت به جامعه و محيطي که در آن زندگي مي کنند وظايفي دارند که برخي از آن ها عبارت است از:

1) آماده سازي جامعه.

آماده سازي جامعه در جهت معرفت و شناخت حضرت حجت(ع) و فراهم آوري زمينه ظهور و قيام آن حضرت و برپايي حکومت جهاني مهدوي.

امام محمد باقر (ع) فرمود: بر شيعيان واجب است که خود را جهت اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و براي ياري نمودنش مهيا باشند.

2) دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي.

نظام جمهوري اسلامي که از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني(ره) است و در دنيا از انديشه ظلم ستيزي و استکبار گريزي حمايت کرده و ايده حکومت واحد جهاني به رهبري حضرت حجت(ع) را تبليغ مي نمايد، در واقع زمينه ساز ظهور و قيام آن حضرت است و دفاع از آن واجب و بلکه از اوجب واجبات است.

3) حمايت و اطاعت از ولي فقيه.

در دنيا حکومت هاي گوناگوني وجود داشته و افراد مختلفي در راس حکومت قرار دارند که هيچ کدام آن ها مورد پذيرش واقعي اسلام و مذهب نيست. تنها حکومت برحق و قابل دفاع شرعي حکومتي است که بر مباني ديني و مذهبي بنا شده باشد. حکومت جمهوري اسلامي در کشور عزيز ايران همان حکومت بنا شده بر مبناي دين و مذهب است. ولي فقيه در راس آن قرار دارد که در عصر غيبت در جايگاه امام معصوم (ع) قرار دارد. دفاع از وي وبالا تر ازآن ، اطاعت از وي بر همگان ، به ويژه بر جوانان منتظر واجب و لازم است که امروزه در شخصيت کم نظير حضرت آيت الله خامنه اي تبلور يافته است.

4) دفع شبهه هاي دشمنان.

هر روز شبهه هاي متعددي عليه نظام جمهوري اسلامي و مذهب بالنده تشيع توسط ايادي استکبار پخش و نشر مي گردد و اذهان مردم ، مخصوصا ساده لوحان را مشوش مي کند. بسياري از ماهواره ها ، تلوزيون ها، راديوها، روزنامه ها، مجلات ، سايت ها، شبکه ها، وبلاگ ها و انجمن هاي گفتگوي اينترنتي و کتاب هاي رنگارنگ در ايران و سراسر جهان از جانب استکبار بين المللي به سرکردگي آمريکا، انگليس و رژيم اشغالگر قدس ماموريت چنين هجمه هاي ناجوانمردانه را بر عهده دارند. بهائیت مزدور انگلیس و اسرائیل و هم چنین وهابيت منحرف و گمراه از جمله ملعبه ها و صحنه گردان هاي رسواي اين ميدان می باشند.

بر جوانان منتظر لازم است که خود را در برابر چنين تهاجماتي آماده کرده و پاسخ هاي لازم را با ابزار هاي نوين بدهند و توطئه هاي دشمنان را خنثي کنند.

وظايف جوانان نسبت به حضرت حجت (ع)

اما وظايفي که جوانان در برابر حضرت حجت (ع) دارند به طور فهرستوار اشاره مي کنم :

1) شناخت حضرت حجت (ع) و معرفت نسبت به وي و مطالعه در احوال و شخصيت بي نظير آن حضرت و کيفيت ظهور ، قيام و تشکيل حکومت مهدوي .

2) فرهنگ انتظار و داشتن روحيه زيارت طلعت رشيد آن حضرت.

3) ناراحت و محزون بودن به خاطر عدم دسترسي به آن حضرت . روايت است که امام جعفر صادق (ع) از اين که شيعيان در زمان غيبت سرگردانند و از طرف مخالفان در دل آن ها شک و شبهه ايجاد مي شود ، اشک مي ريزد و شب ها به خواب نمي رود.

4) دعا کردن براي حضرت حجت (ع) و سلامتي و تندرستي وي را از خدا خواستن.

5) صدقه دادن به نيازمندان براي سلامتي وجود نازنين آن حضرت.

6) انجام حج و يا عمره به نيابت از آن حضرت.

7) بر خاستن به هنگام شنيدن نام مبارک آن حضرت به قصد تعظيم ، به خصوص لفظ " قائم " .

روايت است که امام رضا (ع) هنگامي که کلمه " قائم " را مي شنيد ، مي ايستاد و دست مبارک خود را بر سر مي گذاشت.

8) دعا براي حفظ ايمان و استواري انديشه هاي ديني خويش .

9) استمداد از حضرت حجت (ع) در سختي ها و گرفتاري ها.

در پايان اميد وارم اين گفتارم مرضي رضاي الهي بوده و خرسندي و خوشحالي سرورم حضرت حجت (ع) را در پي داشته باشد و جوانان ميهن عزيزمان ايران و همه جوانان پيرو اهل بيت (ع) را براي فراهم آوري زمينه ظهور و قيام امام زمان (ع) توفيق عنايت بفرمايد.               سید تقی واردی. شهریور 1391

 

 

شما اینجا هستید: خانه امام مهدی المنتظر(ع) وظايف جوانان در عصر انتظار