مقالات علمی- پژوهشی
مدیریت اطلاعات/ ضرورت چکیده بلند برای مقالات و منابع اسلامی
- توضیحات
- دسته: مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
- منتشر شده در 23 اسفند 1401
- نوشته شده توسط Super User
- بازدید: 234
شیوه فشرده سازی مقالات حجیم از راه تهیه چکیده بلند
سید تقی واردی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
(دوفصلنامه الکترونیکی مدیریت دانش اسلامی، شماره 8، بهار و تابستان 1401)
چکیده: متن های حجیم مقالات، هم از جهت صرفه جویی در وقت مطالعه کنندگان و هم در تسهیل ارزیابی داوران و ارزیابان، نیاز به فشرده سازی و کوچک سازی دارد. این مقصود از طریق چکیده نویسی قبل از نمایه سازی امکان پذیر است.
چکیده از لحاظ مختلف، دارای انواع متعددی است، که به لحاظ حجم و آیتم های اصلی آن ها به دو دسته تقسیم می گردند: چکیده کوتاه و چکیده بلند. چکیده کوتاه به طور معمول برای مقالات آورده می شود، ولی چکیده بلند که در عصر حاضر به عنوان یک ضرورت و شرط ارائه مقالات در همایش ها و پایگاه های اطلاعاتی بین المللی به شمار می آید، به خاطر عدم استانداردسازی تهیه آن، نیاز به راه کار واحد دارد که همگان با توجه به آن، اقدام به تهیه چنین چکیدهای بنمایند.
چکیده بلند در واقع مینی مقاله است که میتوان با خواندن آن، با اصل موضوع به صورت کامل آشنا شد. راه کار تهیه چکیده بلند، تلاش برای استانداردسازی ساختار و عناصر تشکیل دهنده آن است. برای این منظور، باید عناصر اصلی آن را به دو دسته تقسیم کرد: اول از جهت اطلاعات کتابشناختی، مثل: عنوان، نویسنده، نام مجله، تاریخ انتشار، شماره، دوره و همینطور چکیده کوتاه و واژگان کلیدی و دوم از جهت محتوای مقاله، که ضرورت دارد همانند اصل مقاله دارای مقدمه، روش پژوهش، یافته ها، بحث و نتیجه گیری و ذکر منابع اصلی مقاله باشد. حجم چکیده بلند بین 700 تا 1000 کلمه می باشد.
کلیدواژگان: مقالات، فشرده سازی، چکیده نویسی، چکیده بلند، چکیده مبسوط
مقدمه
تولید و بازتولید اطلاعات در عصر حاضر و نشر آنها در قالبهای فیزیکی(کاغذی) و الکترونیکی شتاب فزایندهای یافته است و همه انسانهای باسواد به نوعی درگیر تولید، بازتولید و نشر اطلاعات برآمدهاند و در این میان، اطلاعات موجود در متنهای بلند و پُرحجم، به خاطر طولانی بودن آنها از یک سو و کمبود وقت مطالعه کنندگان از سوی دیگر، نیاز به فشردهسازی و کوچکسازی دارد تا اولا از این طریق ارزش یا عدم ارزش مطالعه تمام متن یک سند برای خواننده به دستآید و ثانیا خواننده هرگاه نیاز به جزئیات متن مورد نظر داشته باشد، بتواند یکراست به آن رجوع و از آن استفاده نماید و ثالثا یاریکننده مناسب برای داوران و ارزیابان مقالهها است، که بدون نیاز به مطالعه تمام متن مقاله، آن را ارزیابی و داوری کنند.
ولی در عمل، کوچکسازی متنهای بلند از دو شیوه امکان پذیر است: 1) از راه چکیده نویسی، که اختصاص به مقالههای مجلات دارد. 2) از راه تهیه مقالات مروری، که برای کتابها و متنهای حجیم نگارش مییابد. برخی بین این دو تفاوت قائل نشده و هر دو را یکی دانستهاند، در هر حالیکه دو شیوه جدا و با دو سازوکار متفاوت میباشند، گرچه در عمل شباهتهایی با یکدیگر دارند. بدین جهت پژوهش درباره آنها نیاز به دو فرصت مطالعاتی دارد.
در این پژوهش، تلاش میشود به روش توصیفی- کاربردی راهکار فشردهسازی و کوچکسازی مقالات بلند از طریق تهیه چکیده مبسوط(بلند) بحث و بررسی شده و برای همسانسازی و وحدت رویه عملیاتی نمودن آن برای مقالات مورد منتخب، در قالب دو مبحث به شرح ذیل ارائه گردد:
الف: درنگی در چکیده و چکیدهنویسی
پیش از بررسی مقوله چکیده بلند و چگونگی راهکار تهیه و تدوین آن، لازم است از باب مقدمه برخی از دانستنیهای مربوط به چکیده و چکیدهنویسی را که در شناخت بیشتر چکیده بلند میتواند اثربخش باشند، اشاره گردند:
1. تعریف چکیده[1]و چکیده نویسی[2]
آنچه از لغتنامههای فارسی، مانند دهخدا، معین و غیرآنها دانسته میشود، چکیده یک واژه فارسی و در اصل به معنای افشره و عصاره است و در مفاهیم گوناگونی به کار میرود. ولی در اصطلاح کتابداری، آنچه در دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی( 1381، ج 1، ص 724) به نقل از واژهنامه انجمن کتابداران آمریکا آمده، چکیده خلاصه کوتاهی از یک کتاب، جزوه یا مقاله همراه با نکات اصلی آن است.
اما چکیدهنویسی عبارت است از فشردهسازی و کوچکسازی یک متن مکتوب(اعم از کاغذی و الکترونیکی) با حفظ تمام مفاهیم آن.
به گفته راولی(1374، ص 37)، فرایند عمل خلاصهبرداری را چکیدهنویسی میگویند.
دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی(1381، ج 1، ص 721) در یکی از تعریفات آن آورده: چكيدهنويسي شامل فرآيندهاي اداركي، تفسيري، گزينشي و خلاّق است كه مهمترين هدف آن تجديد ساختار اطلاعات مدرك در مقياس كوچك است. متن مدرك همانند درختي است كه بايد دو فرايند را طي كند تا تبديل به چكيده شود: 1) هرس، يعني قطع و حذف شاخ و برگهاي اضافي و حفظ شاخهها و بخشهاي اصلي و ضروري. 2) عُصارهگيري متن، يعني دستيابي به درونمايه و لبّ مطلب.
2. تفاوت چکیده[3] با خلاصه[4]
تصور بیشتر افراد بر آن است که چکیده همان خلاصه است. یعنی واژهای فارسی معادل واژه عربی" خلاصه" است. ولی اگر دقت بیشتری به عمل آید، دانسته میشود بین آن دو تفاوت است. دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی( 1381، ج 1، ص 721) در این خصوص نوشت: خلاصه به هر نوع فشردهای از یک متن اطلاق میشود که ممکن است ملخص، فشرده، مستخرجه و چکیده را دربرگیرد. اما چکیده خلاصهای است که از قواعد دقیق و انضباط علمی پیروی میکند. به بیان دیگر هر چکیدهای خلاصه است، اما هر خلاصهای چکیده نیست.
جلال مساوات در مقاله « نکاتی چند درباره چکیده و چکیدهنویسی» تفاوت بین این دو را تشریح نمود(مساوات؛ 1364)، که اهم آن عبارتند از:
- خلاصه به مفهوم ساده کردن نزدیک است. چکیده هر گز به مفهوم ساده کردن مطالب نزدیک نیست. در چکیده هیچگاه، مطلب برای خواننده ساده نمیشود.
- خلاصه گاهی به معنای مبانی است. مفهوم مبانی به اعتباری به مفهوم کلیات نزدیک است. بنا بر این، خلاصه یک موضوع یعنی بیان کلیات آن موضوع با صرفنظر از ذکر جزئیات آن. در حالی که در مورد چکیده نمیتوان چنین حکمی داد. چون گاهی در یک مدرک علمی، " جزئیات" خود ارزش اطلاعاتی اساسی برای محقق است.
- در خلاصه گاهی از مهمترین مباحث نیز صرفنظر میکنند، اما در چکیده ملزم هستیم که حتما مهمترین مباحث را بدون استثنا منعکس کنیم.
- خلاصه کردن به این معنا است که مطلب یا مدرکی را برای گروههایی که صرفا از لحاظ سِنی، یا به طور کلی از جهت زمینه ذهنی و تواناییهای علمی و یا از لحاظ علاقه فرهنگی در شرایط معینی هستند، قابل استفاده کنیم. اما چکیده برای آن است که محقق بتواند بیشتر ببیند و حداکثر مدرک را از نظر بگذارند.
- هدف خلاصه کردن به طور عمده در خود آن است. به این معنا متن را خلاصه میکنیم با این اعتقاد که برای گروهی معین در شرایط معین، این خلاصه کافی است.اما در چکیدهنویسی، هدف در خود آن نیست. بلکه هدف آن است که محقق در جهت دستیابی به مدارک مورد نیاز واقعی خود راهنمایی شود.
- هر چند که، هم در چکیده و هم در خلاصه " انتخاب و گزینش" و به نوعی ردّ و قبول مطالب موجود در مدرک مورد نظر وجود دارد، اما ضابطه انتخاب این دو به کلی باهم فرق دارند. چون در خلاصه، کلیترین و عامترین و گاه دلپسندترین مطالب انتخاب میشود، ولی در چکیده نوبودن و مفیدبودن مطلب برای محقق و متخصص اهمیت دارد.
- خلاصه معمولا از یک کتاب یا یکی از دانشها یا بخش معینی از معارف بشری صورت میگیرد. مانند خلاصه تاریخ تمدن، یا خلاصه علم هیئت. امام چکیده به طور عمده از مقالات(مجلات) صورت میگیرد.
3. ضرورت چکیده
نداشتن وقت کافی برای غالب افراد جهت مطالعه متنهای بلند، ضرورت چکیدهنویسی را توجیه مینماید. بیتردید با نوشتن چکیده برای متنهای حجیم، افراد بیشتری به مطالعه آن ترغیب شده و از محتوای آن بهرهمند میگردند و برای صاحبان مقاله، امتیاز افزایش بسامد خوانندگان و یا دریافتکنندگان را در پی خواهد داشت.
4. هدف چکیده
هدف چکیده کمک به خواننده در ارزیابی مدارک و ارتباط بالقوه آن با موضوع یا موضوعات مورد نظر او میباشد. این مدرک ممکن است یک گزارش، مجله، مقاله، رساله یا کتاب باشد(بوری؛ 1385؛ ص 242).
تأمین نیاز به آگاهیرسانی جاری، هدف اصلی چکیدهنویسی را تشکیل میدهد.(دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی؛ 1381؛ ج 1، ص 721)
علاوه بر اين، میتوان اهداف دیگری به شرح ذیل برای آن بیان نمود:
1) چكيدهها گزينش را تسهيل ميكنند، به اين ترتيب كه كاربر بر اساس اطلاعات موجود در چكيدهها ميتواند به گزينش متن كامل بپردازد. گزينش موضوع حتي در محيط رايانهاي نيز اهميت دارد و زماني كه بازيابي چكيده مقدم بر بازيابي متن كامل قرار ميگيرد، هزينههاي صرف شده كاهش مييابد.
2) چكيدههايي كه به زبان كاربر نوشته ميشود كمك ميكنند تا كاربر بتواند به مباحث ساير زبانها دست يابد و بدين ترتيب بر موانع زباني غلبه كند.
3) به منظور تسهيل نمايهسازي.(برگرفته از: دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی، 1381؛ ج 1، ص 721)
5. عوامل اثرگذار بر ارزش چکیده
برخی از عواملی که بر ارزش چکیدهها اثر میگذارند عبارتند از:
1) طول چکیده: یک چکیده طولانی کمک مؤثری به انتخاب اطلاعات میکند، لیکن نوشتن آن و نیز مرور و بررسی آن به وقت بیشتری احتیاج است.
2) گرایش چکیده: چکیدهای که با توجه به علایق استفاده کنندهِ به خصوصی تهیه میشود، برای این استفاده کننده ارزش بیشتری داشته، اما احتمالا برای دیگر استفاده کنندگان فایده کمتری خواهد داشت.
3) کیفیت چکیده
4) ماهیت مدرک اصلی: برای مثال، چکیدهای که از یک مدرک خارجی به زبان انگلیسی تهیه میشود، بعضی از اهداف و مفاهیم مدرک اصلی را به مراتب دستیافتنیتر میسازد.(راولی؛ 1374؛ ص 26)
6. تقدم چکیده بر نمایهسازی[5]
از نظر عملی، آیا چکیده مقدم است یا نمایهسازی؟ برخی چکیده را از این جهت مقدم دانستهاند که چکیده میتواند مراحل نمايهسازي را تسهيل گرداند. از اين طريق، زمان لازم براي خواندن متن و انتخاب مفاهيم كاهش مييابد و در نتيجه، هزينههايي كه صرف نمايهسازي ميشود تقليل پيدا ميكند(دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی؛ 1381؛ ج 1، ص 722).
7. انواع چکیده
چکیدهها را به انواع مختلفی چون تمامنما، راهنما، آمیخته، انتقادی، تلگرافی، سوگرفته، مؤلف، آماری و غیره طبقهبندی کردهاند.(بوری؛ 1385؛ ص 242)
چكيدهها را ميتوان از ديدگاههاي مختلف تقسيم كرد:
1)از لحاظ لحن، چكيدهها به سه دسته تقسيم ميشوند: الف) چكيده راهنما. ب) چكيده تمامنما. ج) چكيده تلفيقي.
2) از لحاظ تهيهكننده، به دو دسته تقسيم ميگردند: الف) چكيده مؤلف. ب) چكيده حرفهاي.
3) از لحاظ حجم، به دو دسته تقسیم میشوند: الف) چكيده تلگرافي( یاعنوانی). ب)چكيده تفضيلي.
4) از لحاظ گرايش، به دو نوع تقسيم میگردند: الف) چكيده عام. ب) چكيده سويافته.
5) از لحاظ شيوه تهيه، نیز به دو گروه تقسیم میگردند: الف) چكيده دستي. ب) چكيده ماشيني(برگرفته از: دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی؛ 1381؛ ج 1، ص 723).
8. چیستی چکیده بلند[6]
چکیده بلند، که به آن چکیده گسترده و مبسوط[7] نیز گفته میشود، نوعی مینی مقاله استکه میتوان با خواندن آن از موضوع اصل مقاله آگاه شد.
چکیده بلند، یکی از چکیدههای رایج مقالات عصر حاضر، به ویژه مقالات حجیم پژوهشی و مقالات همایشها است، که به زبان دوم نیز ترجمه میگردد.
چکیده بلند از لحاظ لحن، چکیده تمامنماست که تلاش دارد در حدّ امکان کیفیت و کمیت اطلاعات موجود در متن اصلی را ارائه نماید.
از لحاظ حجم، چکیده تفصیلی به شمار میآید. چون نسبت به چکیدههای معمولی دارای حجم بیشتری(تا 10 درصد اصل مقاله) میباشد.
از لحاظ تهیه کننده، ترجیحی بین چکیده مؤلف و چکیده حرفهای نمیتوان تصور کرد. برخی چکیده مؤلف را از این جهت ترجیح میدهند که وی بر کل مقاله تسلط و اشراف دارد و بدین جهت راحتتر و سریعتر میتواند انجام دهد. ولی نمیتوان برتری چکیدهنویس حرفهای را که با فن چکیدهنویسی آشنایی کامل دارد و میتواند سریعتر و مطابق با استاندارد عمل کند، نادیده گرفت.
از لحاظ گرایش، در دسته چکیده عام قرار میگیرد. چون باید آیینه تمامنمای اصل مقاله باشد، نه سویافته و جهت یافته به سمت خاص.
و در آخر، از جهت شیوه تهیه، بیتردید ترجیح با چکیده دستی است، مگر راهکار مطمئنی برای چکیده ماشینی به وجود آید، که تا کنون چنین اطمینانی به دست نیامده است.
9. تفاوت چکیده کوتاه با چکیده بلند
گرچه چکیده کوتاه و چکیده بلند از نظر حقیقت و ماهیت به معنای فشردهسازی و کوچکسازی متنهای بلند(مثل یک مقاله) میباشند، ولی در عمل تفاوتهایی بین آن دو وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میگردد:
1) تعداد کلمات آن دو متفاوت است. در چکیده کوتاه، بر اساس استاندارد مجلات بین 150 تا 250 و حداکثر تا 400 کلمه است، در حالیکه تعداد کلمات چکیده بلند بین 700 تا 1000 کلمه (به اندازه 4 صفحه 250 کلمهای) میباشد.
2) در چکیده کوتاه، منابع مقاله نوشته نمیشود، در حالیکه در چکیده بلند، منابع مقاله آورده میشود.
3) چکیده کوتاه به صورت یک متن پیوسته و بدون عنوانبندی مطالب آن میباشد، در حالیکه چکیده بلند به مانند متن اصلی دارای آیتمهای متعدد با عنوانهای خاص میباشد( که در بخش ساختار چکیده بلند به آن پرداخته میشود).
ب: ساختار چکیده بلند
ساختار چکیده بلند، بر خلاف چکیده کوتاه که صرفا به موضوع، نتیجه و روش مقاله میپردازد، همان ساختار اصل مقاله است. تفاوتشان تنها در حجم آنهاست. به این معنا تعداد کلماتی که در چکیده بلند قرار میگیرد، باید کمتر از تعداد کلمات موجود در اصل مقاله باشد. یعنی بین 700 تا 1000 کلمه( حدود 4 صفحه 250 کلمهای) متغیر است.
درباره عناصر اطلاعاتی و ساختار مطلق چکیده، که طبعا شامل چکیده بلند نیز میگردد، در دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی (1381؛ ج 1، ص 722) چنین آمده: اطلاعاتی که چکیده یک مقاله باید دارا باشد، عبارت است از: عنوان مقاله، نویسنده/ نویسندگان، نام مجلهای که اصل مقاله در آن چاپ شده و سایر اطلاعات کتابشناختی، از قبیل تاریخ انتشار، شماره، دوره، صفحات مقاله و بالأخره متن چکیده.
به هر روی، جهت حفظ وحدت رویه در تهیه چکیدههای بلند، موارد ذیل باید رعایت گردد:
1) عنوان
عین عنوان همراه با پیشوند «چکیده بلند مقاله» در نگارش آورده میشود.
مثال: چکیده بلند مقاله « بررسی مشروعیت وقف منقطع و سرنوشت عین موقوفه بعد از انقراض صاحبان وقف».
برخی از پایگاهها( سینا ترجمه؛ مشاهده شده در 1401) برای عنوان، محدودیتها و قیدهایی ذکر کردهاند، که به نظر میرسد درست نباشد. به عنوان مثال گفتهاند: عنوان چکیده مبسوط باید مختصر و متناسب با هدف، محتوا و نتایج اصلی مقاله باشد. که در زیر به نکاتی که در نگارش عنوان باید رعایت نمایید اشاره شده است:
- موجز و مختصر باشد.
- طول عنوان حداکثر 10 تا 12 واژه باشد.
- نباید از مخفف واژهها و یا واژههای جدید استفاده شود.
- حاوی متغیرهای اصلی پژوهش و روابط بین آنها باشد
- .....
علت نادرستی آنها از این جهت است که چکیدهنویس و هر پردازشگر دیگری(مانند نمایهساز و فهرستنویس) مجاز به دخل و تصرف در عنوان مقاله و یا رساله علمی نیست. چون کاربران و مطالعه کنندگان، هر مقاله و رساله علمی را با همان عنوان خودشان میشناسند و در مقام جستجو، طبعا همان را بازیابی میکنند. اگر تغییر دادهشود، قابل شناسایی و بازیابی نخواهد بود.
2) صاحب اثر
نام صاحب اثر به صورت مقلوب آورده میشود. یعنی اول نام خانوادگی و شهرت و سپس نام کوچک. مانند: صادقی سمنانی، علیاکبر.
اگر صاحب اثر بیش از یک نفر باشد، اول نام نویسنده مسئول و سپس نام سایر نویسندگان به صورت مقلوب نوشته شده و نام نویسنده مسئول با علامت * مشخص میگردد. بین نام و نام خانوادگی با ویرگول و بین هر یک از صاحبان اثر با نقطهویرگول فاصلهگذاری شده و غیر از علامت * که برای نویسنده مسئول است، برای بقیه با عدد 1، 2 و ... جهت معرفی سایر مشخصات آنان، نشانه گذاری میگردد. مانند:
صادقی سمنانی، علیاکبر *؛ همتی باورمند، حسین1؛ پوراحمدی سماورساز، پروین2.
درجه علمی و وابستگی سازمانی هر یک از آنان را با شماره گذاری 1 و 2 و... در ذیل نام آنان همراه با درج ایمیل ثبت میگردد. مانند:
* استادیار، گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایمیل.....
1. دانشیار، گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایمیل.....
2. استادیار، گروه پژوهشی علمسنجی و تحلیل اطلاعات، پژوهشکده علوم اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ایمیل....
3) چکیده
مراد از چکیده در اینجا، همان چکیده کوتاه است، که به صورت تک پاراگرافی، مختصر و در عین حال جامع و کامل از نکات اصلی مقاله میباشد. حجم آن بین 200 تا 250 کلمه است.
معمولا در آن به اهداف، روش و یافتهها به صورت خلاصه اشاره میشود.
4) واژگان کلیدی
حداکثر پنج واژه با توجه به موضوع پژوهش انتخاب میگردد. واژگان با خط فاصله از یکدیگر جدا میشوند.
5) مقدمه
در مقدمه باید به بیان مسئله، هدف، پرسشها/ فرضیهها و پیشینه پژوهش به گونهای کاملا خلاصه پرداخته شود تا خواننده با فضای مطالعه همراستا شود. توجه به نکات ذیل میتواند در تهیه یک مقدمه خوب و مورد قبول کمک کند:
- پیشینه تجربی پژوهش، به صورت کوتاه بیان شود.
- مبانی نظری به گونهای بیان شود.
- فرضیههای پژوهش به طور واضح بیان شود.
- در مقدمه از کلیات شروع و به سمت جزئیات حرکت گردد.
- در ابتدای مقدمه، سعی شود زمینه مسائل و سپس خود مسئله بیان گردد.
- در بیان مسئله، باید تمام متغیرهای مورد مطالعه همراه با جامعه هدف و بافت مطالعه گنجانده شود.
6) روش پژوهش
روششناسی پژوهش دارای سه زیرمجموعه ذیل است، که باید به صورت شفاف، صریح و خلاصه بیان گردد:
- جامعه(یعنی شرکت کنندگان)
- ابزار(اندازهگیری)
- روش اجرا و تجزیه و تحلیل
7) یافتهها
یافتهها و نتایج پژوهش به صورت عینی و خلاصه گزارش گردد. بدون اینکه تبیین و تفسیری به عمل آید. میتوان در قالب یک جدول نیز آن را نشان داد.
8) بحث و نتیجهگیری
در این بخش تحلیل و تبیین مهمترین یافته پژوهش به همراه پیشنهادها در 3 تا 4 خط آورده شود.
9) منابع
منابع ارائه شده با توجه به فرمت مجلات متفاوت میباشد ولی به صورت معمول در متن چکیده بلند سعی میشود حداکثر از 15 منبع استفاده شود. این منابع باید مرتبط ترین و تا حد امکان جدیدترین منابع در مورد موضوع مورد مطالعه شما باشد.
باید دقت شود تنها همین 15 منبع که در تدوین متن چکیده بلند از آنها استفاده شده است، در فهرست منابع ذکر شود.
در پایان بحث ساختار، به این نکته اشاره شود، اگر مقاله مورد نظر دارای چکیده کوتاه و واژگان کلیدی باشد، همانها را میتوان در چکیده بلند استفاده نمود. همچنین 15 منبعی که برای چکیده بلند انتخاب میشود، از بین منابع مقاله مورد نظر، انتخاب گردد. در واقع، این سه مؤلفه نیاز به پژوهش مجدد ندارند.
در تهیه متن فوق از پایگاههای ذیل نیز استفاده شد:
1. پایگاه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی؛ مشاهده شده شده در 1401؛ راهنمای نگارش چکیده گسترده؛ به نشانی:
http://journal.irphe.ac.ir/files/site1/files
2. پایگاه سینا ترجمه؛ مشاهده شده در 1401؛ طرز نوشتن چکیده مبسوط؛ به نشانی:
https://sina-pub.ir/.post/tarz-neveshtane-chekide-mabsut-wjzlnb
جدول ساختار چکیده بلند
1. Abstract
* Keywords
1. چکیده کوتاه
* واژگان کلیدی: کلمات کلیدی که در متن مقاله قابل بررسی و جستجو میباشند(بین 3 تا 5 کلمه به ترتیب الفبایی)
200 تا 250 کلمه
(بدون احتساب عنوان و اسامی نویسندگان)
2. Introduction
*ProblemStatement
*Purpose
*Questions/ Hypothesis
*Background
3. Methodology
4. Findings
5. Concusion
6. References
2. مقدمه
* بیان مسئله
* هدف
* پرسشها/ فرضیهها
* پیشینه
. روششناسی3
4. یافتهها
5. نتیجهگیری
6. منابع
700 تا 1000 کلمه
خاتمه
با ایجاد وحدت رویه در تهیه چکیدههای بلند برای متنهای حجیم مقالات پژوهشی و مقالات همایشها، میتوان خوانندگان بیشتری را جذب مقالات نمود و زحمات ارزیابان و داوران آنها را به مراتب کاهش داد. همچنین اگر تصمیم بر ترجمه به زبانهای دوم و نشر آنها در مجلات و پایگاههای اطلاعاتی باشد، هم از جهت هزینه ترجمه و هم از جهت هزینه نشر، بسیار کمتر از اصل مقالات است. علاوه بر آنکه امروزه تهیه چکیدههای بلند لازمه پذیرش مقالات در پایگاههای بین المللی اطلاعرسانی است.
پاورقی:
[1]. Abstract
[2] . Abstract writing
[3] .Abstract
[4] . summary
[5] .Indexing
[6] .Long Abstract
[7]. Extended abstract
منابع:
- بوری، علی اکبر؛ (1385)؛ چکیده و چکیدهنویسی؛ فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 11 و 12، صص 238 – 254.
- پایگاه سینا ترجمه؛ مشاهده شده در 1401؛ طرز نوشتن چکیده مبسوط؛ به نشانی:
https://sina-pub.ir/.post/tarz-neveshtane-chekide-mabsut-wjzlnb
- دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی؛ (1381)؛ سرویراستار: عباس حری؛ ویراستار همکار: نرگس نشاط؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ اول؛ تهران.
- راولی، جنیفر؛(1374)؛ نمایهسازی و چکیدهنویسی؛ ترجمه جعفر مهراد؛ سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی؛ اول؛ تهران.
- مساوات، جلال؛( 1364)؛ نکاتی چند درباره چکیده و چکیدهنویسی؛ علوم و فناوری اطلاعات، شماره 1 و 2 (پیاپی16)؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی؛ (مشاهده شده شده در 1401)؛ راهنمای نگارش چکیده گسترده؛ پایگاه فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، به نشانی:
http://journal.irphe.ac.ir/files/site1/files