علما و روحانیان

معرفی اجمالی ملامجدالدین ساری

معرفی اجمالی ملامجدالدین مکی

(به بهانه بزرگداشت وی در 11 اردیبهشت 1402 در شهر ساری)

آیت حق مولی مجدالدین علی مکی، معروف به ملآمجدالدین، مدفون در شهر ساری، از اصحاب امام جعفر صادق(ع) است که در سال 136 هجری قمری از سوی آن حضرت، جهت ارشاد مردم مازندران، به این دیار اعزام شد.

شایان ذکر است، پس از قریب به هشتاد سال حکومت جائرانه امویان و محرومیت مسلمانان از مکتب حیات بخش اهل بیت(ع)، قیام بزرگی بر ضد این طایفه ستم پیشه پدید آمد و سرانجام دودمانشان نابود و طایفه ای از هاشمیان، از نسل عباس عموی پیامبراکرم(ص) زمامدار امور مسلمانان گردید، که مع الاسف آنان نیز راه امویان در غصب خلافت و فشار بر اهل بیت(ع) و ایجاد خفقان شدید نسبت به شیعیان و پیروان ائمه اطهار(ع) را به تدریج در پیش گرفتند.

ولی در فترت بین سقوط امویان و ظهور عباسیان، امام جعفر صادق(ع) با گسترش حوزه علمی پدرش امام محمد باقر(ع)، نهضت تبیین معرفتی بزرگی به راه انداخت و با تربیت چندین هزار طلاب مشتاق علوم اهل بیت(ع) و گسیل آنان به سراسر مناطق اسلامی، زمینه آشنایی مسلمانان با مکتب اهل بیت(ع) و گرویدن به مذهب تشیع را فراهم نمود.
پیشقراولان پذیرش تشیع، مردم طبرستان در شمال پهنه ایران بوده اند و سبب اصلی آن بهره مندی آنان از وجود شخصیت علمی و معنوی مولی مجدین الدین علی مکی بوده است که از جانب مراد و استاد و امام خود امام جعفر صادق(ع) به این دیار اعزام شده بود.
الحمد لله، دل های پاک اهالی طبرستان، به ویژه مردم شهرستان ساری و تلاش خستگی ناپذیر آیت حق مجدالدین علی در ارشاد و هدایت مردم این دیار، زمینه گرایش آنان به مکتب تشیع را فراهم و دلسپردگی آنان به اهل بیت عصمت و طهارت و حتی بستگان و منسوبان آنان را رقم زد و این منطقه سرسبز بهشت نما را مأمن سادات علوی(اعم از تیره حسنی و تیره حسینی) نمود. تلاش های خالصانه این عالم عالم بعد حدود هشتاد نود سال ثمر داد و برای نخستین بار در ایران، حکومت علویان در طبرستان پدید آمد.
گرچه اطلاعات قابل توجهی از این مبلغ بزرگ مذهب و نماینده امام جعفر صادق(ع) در دست نیست، ولی از احترام مردم ساری به وی و ساخت مقبره و نگهداری و مرمت آن در طول قریب به 1300 سال، نشان می دهد که وی بسیار اثرگذار در عصر خود بود و مردم ساری خود را مدیون تلاش های تبلیغی و معنوی وی می دانند.
به همین جهت مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی در پاسخ انجمن اسلامی کوی محله ملامجدالدین در سال 1368 فرمود: ایشان از اجلاء روات می باشند.
(این متن، از کتاب ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، تألیف عبدالله بن عیسی بیگ(معروف به عبدالله افندی اصفهانی)، ترجمه محمدباقر ساعدی، نشر بنیاد پژوهش های اسلامی مشهد مقدس، سال 1389 چاپ دوم، از جلد 4، ص 330 تا 331 ، اقتباس شده است).
سید تقی واردی. 31 فروردین 1402

شما اینجا هستید: خانه علما و روحانیان اصحاب و راویان معرفی اجمالی ملامجدالدین ساری