تاریخ هجری قمری

سيزدهم رجب: آغاز "ايام البيض".

سيزدهم رجب: آغاز "ايام البيض"

روز سيزدهم رجب، نخستين روز "ايام البيض" است و ايام البيض، به روزهاي 13، 14 و 15 رجب گفته مي شود و در اين سه روز، اعمال عبادي فراواني وجود دارد و انسان متعبد و عارف مي تواند در اين ايام، روح و روانش را با عبادت و طاعات الهي صيقل دهد و بازسازي دروني در خويشتن خويش ايجاد نمايد.

پيامبراكرم(ص) فرمود: هر كسي در شب 13 رجب، ده ركعت نماز به جاي آورد ]به صورت پنج نماز دو ركعتي[ كه در ركعت اول هر نماز پس از سوره حمد، سوره عاديات (و العاديات ضبحا) و در ركعت دوم پس از حمد، سوره تكاثر (الهيكم التكاثر) را قرائت كند، خداوند متعال گناهانش را مي آمرزد و اگر مورد عاق والدين خود باشد، خدا از او راضي و خرسند خواهد شد و دو فرشته نكير و منكر، به او نزديك نشده و اسباب ترس و وحشتش را فراهم نخواهند ساخت، و چون برق درخشنده از صراط عبور خواهد كرد و نامه اعمالش ]در روز قيامت[ به دست راستش داده شده و در پاي ميزان، اعمال سمت راستش سنگيني خواهد كرد و در بهشت فردوس، هزار شهر به وي اعطا مي گردد.(1)


امام جعفر صادق(ع) درباره فضيلت شب هاي ايام البيض فرمود: به اين امت، سه ماه اعطا شد كه به هيچ امت ديگري اعطا نشد و آن سه ماه عبارتند از: رجب، شعبان و رمضان. هم چنين به آنان سه شب اعطا شد كه به هيچ كس ديگري اعطا نشد و آن سه شب عبارتند از: شب 13، 14 و 15 هر ماه. هم چنين به اين امت، سه سوره اعطا شد كه به ديگران اعطا نشد و آن سوره ها عبارتند از: يس (يس * و القرآن الحكيم)، ملك (تبارك الذي بيده الملك) و توحيد (قل هو الله احد). پس هر كسي كه اين سه دسته از فضايل را گرد آورد، به تمام آنچه كه به اين امت اعطا شده است، دسترسي پيدا خواهد كرد.

از آن حضرت پرسيده شد: چگونه بين اين سه دسته از فضايل را مي توان جمع كرد؟
امام جعفر صادق(ع) فرمود: در هر يك از اين سه شب، در اين سه ماه نماز بخواند. به اين صورت كه در شب سيزدهم، دو ركعت نماز بخواند كه در هر ركعت، پس از حمد، اين سه سوره را قرائت كند و در شب چهاردهم، چهار ركعت نماز بخواند كه در هر ركعت، پس از حمد، اين سه سوره را قرائت كند و در شب پانزدهم، شش ركعت نماز بخواند، كه در هر ركعت پس از حمد، اين سه سوره را قرائت كند. در اين صورت ثواب و فضيلت تمام اين سه ماه را به دست خواهد آورد و تمام گناهان وي، به جز شرك، بخشيده خواهد شد.(2)
در اين سه روز، روزه گرفتن بسيار ثواب دارد و اگر كسي اراده كند كه عمل "ام داوود" را به جاي آورد، بايد از روز سيزدهم روزه بگيرد.(3)
به خواست خداي بزرگ، عمل ام داوود را در اعمال و عبادات روز پانزدهم بيان خواهيم كرد.
در ميان شيعيان آل محمد(ص)، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و ايجاد نظام جمهوري اسلامي در اين كشور، هر ساله تعداد فراواني از مؤمنين و مؤمنات در سه شب و روز ايام البيض، در مساجد بزرگ شهر، به اعتكاف نشسته و به عبادت و راز و نياز با خداي مهربان مي پردازند.

منابع:
1_ الاقبال بالاعمال الحسنه (سيد بن طاووس)، ج3، ص 229
2_ همان
3_ وقايع الايام (شيخ عباس قمي)، ص 302؛ مفاتيح الجنان (شيخ عباس قمي)، اعمال شب سيزدهم رجب.

شما اینجا هستید: خانه تاریخ هجری قمری بدون مجموعه سيزدهم رجب: آغاز "ايام البيض".